تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 بهمن 1391
عبور از سد خونی مغزی برای درمان بیماری های عصبی

  عبور از سد خونی مغزی برای درمان بیماری های عصبی

محققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان Cincinnati موفق به درمان بیماری های مغز توسط یک روش مولکول درمانی تجربی عبور کننده از سد خونی مغزی شدند که باعث بهبودی بیماری های لیزوزومال شبکه عصبی موش می شود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از medicalxpress، دکتر Dao Pan محقق موسسه سرطان و بیماری های خونی بیمارستان Cincinnati گفت : این مطالعه یک روش غیر تهاجمی می باشد که سد خونی مغزی را مورد هدف قرار می دهد و عوامل درمانی با مولکول های بزرگ را برای  درمان اختلالات لیزوزومال شبکه عصبی به کار می گیرد . یافته های ما می تواند منجر به تولید داروهایی برای بیماری های دیگر مغز مانند بیماری پارکینسون و الزایمر شود.
دانشمندان عوامل مولکولی بزرگی را توسط ادغام بخشی از یک پروتئین چرب به نام آپو لیپو پروتئین (apoE) با یک آنزیم لیزوزومال درمانی به نام (IDUA)  a-L-idurondase  تولید کردند.نامگذاری عوامل  IDUAe1  و  IDUAe2برای اولین بار در آزمایشگاه کشت سلولهای انسانی برای درمان بیماری mucopolysaccharidosis تیپ MPS I یک به کار برده شد.
MPS I یکی از شایعترین بیماری های لیزوزمال شبکه عصبی است که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد و در حالت های شدید می تواند به سندرم Hurler تبدیل شود.در انسان ، بیماران از هیدروسفالی ، تاخیر در یادگیری و ... رنج می برند و درصورت عدم درمان عموما در 10 سالگی فوت خواهند کرد.
لیزوزوم ها اندامک های درون سلولی هستند که به عنوان یک سیستم دفع مواد زائد عمل می کنند و به سلول کمک می کند تا عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. در بیماری لیزوزومال شبکه ای مانند MSP I ، آنزیم های مورد نیاز جهت حضم و حل شدن مواد زائد و بقایای سلول وجود ندارند درنتیجه تجمع این مواد در سلول باعث آسیب به سلول می شود.
در بیماری MSP I سلول فاقد آنزیم IDUA ، اجازه می دهد تا تجمع غیر طبیعی از یک گروه از مولکول های بزرگ گلیکوزآمینوگلیکانها در مغز و سایر اندام ها به وجود آید. محققان اخیرا از یک روش درمانی جدید برای انتقال IDUA به سلول های مغزی استفاده کردند. اما در ابتدا آنها مجبور به موفقیت در یک روش مهندسی درمانی برای حمل IDUA از طریق سد خونی مغزی به سلول های بیمار مغز هستند.
سد خونی مغزی یک سد فیزیولوژیک است که بر اثر تغییر نفوذپذیری مویرگ های کوچک موجود در مغز ایجاد شده است.این سد به منظور حفاظت از مغز در برابر برخی دارو ها و مواد پاتوژن و سایر مواد خارجی به وجود آمده و از ورود این مواد به مغز جلوگیری می کند. این سد مانع درمان بیماری های مغزی توسط داروها  نیز می شود.
دانشمندان مجموعه ای از اجزای مشتق شده از پروتئین چرب  apoE که به رسپتورهای چربی در سلولهای اندوتلیال که در سطح داخلی مویرگ ها در سد خونی مغزی قرار دارند آزمایش کردند.
آنها کشف کردند که با متصل کردن  برخی از اجزای apoE به آنزیم IDUA ، به پروتئین اصلاح شده این امکان را می دهند تا به سلول های اندوتلیال متصل شود و از طریق سلول ها عبور کند و به بافت مغز برسد. 
در این پژوهش دانشمندان IDUAe1 را به ورید دمی موش های مبتلا به MPS I تزریق کردند.این آزمایش نشان داد که ، آنزیم های اصلاح شده، برخلاف آنزیم های درمانی اصلاح نشده از سد خونی مغزی عبور کرده و وارد نورون های مغزی و آستروسیت ها می شوند.
این دانشمندان همچنین گزارش کردند که سلول های مغزی در موش های درمان شده سطح نرمالی از گلیکوزآمینوگلیکان و آنزیم های لیزوزومال را نشان می دهد و با ادامه درمان از طریق  ژن درمانی سلول های بنیادی این سطح نرمال تا پایان یک دوره پنچ ماهه پابرجا باقی می ماند.
این دانشمندان درمورد متفاوت بودن نتایج بدست آمده از این روش در انسان و روبه رو شدن با چالش ها و موانع جدید هشدار دادند و همچنان در حال آزمایش روش درمان با مولکول های بزرگ برای توسعه این روش می باشند.
 
پایان مطلب /
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه