تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 بهمن 1391
نقش جنسیت دهندگان پیوند مغز استخوان در بیماری پیوند علیه میزبان

  نقش جنسیت دهندگان پیوند مغز استخوان در بیماری پیوند علیه میزبان

پژوهشگران دانشگاه استنفورد تعدادی سلول را شناسایی کرده اند که در خون بیماران مرد بعد از دریافت سلول های ایمنی جدید در غالب پیوند مغز استخوان از دهندگان زن، دیده می شود.این سلول ها می توانند باعث شروع نوع مزمن واکنشی بر ضد سلول های میزبان شوند که graft-versus-host disease یا cGVHD نام دارد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اهمیت این یافته ها دراین است که با اندازه گیری این سلول ها به عنوان شاخصی در خون می توان در مان هایی را طراحی کرد که می تواندد مانع cGVHD شوند یا از شدت آن بکاهند.
پیوند مغز استخوان درمان بسیار رایجی است که برای افراد دچار لوکمیا یا لنفوما به کار می رود. در این نوع پیوند ابتدا بدن بیمار از سلول های ایمنی خود عاری می شود و سپس مغز استخوان فرد دیگری  را دریافت می کند که منشا  همه سلول های ایمنی  خونی فرد خواهد بود.
GVHD زمانی رخ می دهد که سلول های ایمنی دهنده پیوند سلول های گیرنده را به عنوان بیگانه شناسایی کرده و  علیه آن ها واکنش نشان می دهند. درمان استاندارد GVHD به کار بردن استروئید است که می تواند به طور عمومی سیستم ایمنی را سرکوب کند. این درمان دارای معایبی است از جمله آسیب پذیری نسبت به عفونت ها ، اضافه وزن و ضعف عضلانی.
طی این پژوهش 28 مرد دریافت کننده مغز استخوان از زنان موردمطالعه بوده اند و از سال   2005 از خون آن ها متناوبا نمونه گیری شده و با تکنیکی به نام MACS مورد بررسی قرار گرفته اند.
بر اساس نتایج این مطالعه نوعی از سلول های ایمنی به نام سلول های B وبخشی از یک پروتئین(DBY) کهDBY-1 نام دارد عامل بروز cGVHD در پیوند هایی است که دهنده پیوند زن و گیرنده آن مرد است. این پروتین از ژن های موجود بر روی کروموزوم Y ساخته می شود. با اینکه تعداد سلول های B که باDBY-1  واکنش می دهند 10تا5/.
درصد کل این سلول ها در بدن است.
با توجه به تعداد کل این سلول ها که چندین تریلیون می باشد این درصد تعداد قابل توجهی از سلول های B را شامل خواهد شد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه