تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 بهمن 1391
سلولهای بنیادی چشایی شناسایی شد

دانشمندان درمرکزMonell ، موقعیت و ویژگی های ژنتیکی سلول های بنیادی چشایی را در زبان شناسایی کرده اند. این یافته ها تکنیک های رشد و دستکاری سلول های کاربردی جدید چشایی را برای اهداف بالینی و تحقیقاتی تسهیل می کند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، دکترRobert Margolskee دانشمند نوروبیولوژی مولکولی در Monell ویکی از نویسندگان این مطالعه  گفت: "بیماران مبتلا به سرطان که حس چشایی خود را به دنبال پرتودرمانی ازدست می دهند و افراد مسنی که با کاهش عملکرد حس چشایی مواجه هستند ازجمله افرادی می باشند که می توانند از توانایی فعال کردن سلول های بنیادی چشایی بهره مند شوند.
سلول های چشایی در خوشه های به نام جوانه های چشایی، که به نوبه خود در پاپیل های سطح زبان واقع شده اند، قرار دارند.
دو نوع از سلول های چشایی حاوی گیرنده های شیمیایی هستند که شیرینی، تلخی، شوری، ترشی را حس می کنند. نوع سوم سلولهای چشایی به نظر می رسد به عنوان سلول های حمایت کننده عمل می کنند.
ویژگی قابل توجه این سلول های حسی این است که آنها به طور منظم بازسازی می شوند. هر سه نوع سلول چشایی تحت بازسازی مداوم، با طول عمر متوسط 10-16 روزهستند. به این ترتیب، سلول های چشایی جدید برای جایگزینی سلول های مرده باید به طور مداوم بازسازی شوند.
دانشمندان چشایی دهه ها است که به دنبال شناسایی سلولهای بنیادی یا پیش سازتولیدکننده سلول های چشایی مختلف هستند. همچنین چالش زیادی برای دانستن اینکه آیا یک یا چند سلول پیش سازدر تولید آنها دخیل هستند و آیا جای این سلولها در داخل و یا در نزدیک جوانه چشایی است، وجود داشته است.
با تکیه بررابطه فیزیولوژیکی قوی بین سلول های چشایی و سلول ها ی اندوکرین روده (تولید کننده هورمون) ، تیم Monell از یک نشانگر سلولهای بنیادی روده برای بررسی سلولهای بنیادی بافت چشایی استفاده کرد.
این مارکر سلول های بنیادی، که Lgr5 نام دارد، دو الگوی بیان را در بافت چشایی نشان داد. اول، یک  سیگنال قوی در پاپیلای چشایی پشت زبان و دوم یک سیگنال ضعیف تر بلافاصله در زیر جوانه های چشایی پاپیلاها.
تیم Monell فرض کرد که این بیان در دو سطح می تواند نشان دهنده دو جمعیت مختلف از سلول ها باشد. سلول هایی که بیان بسیاربالایی ازLgr5 را نشان می دهند، می تواند سلول های بنیادی چشایی واقعی باشند، در حالی که سلولهای با بیان ضعیف تر می تواند آن دسته از سلول های بنیادی باشند که در حال تبدیل به سلولهای چشایی عملکردی هستند .
مطالعات دیگر نشان داد که سلول های بیان کننده Lgr5 ، توانایی تبدیل شدن به هر سه نوع سلول اصلی چشایی را دارا هستند.
این یافته ها در مجله سلول های بنیادی منتشر شده است.
مطالعات آینده برشناسایی عواملی که سبب تمایز سلول های بیان کننده Lgr5 به انواع  سلولهای چشایی مختلف می شوند و کشف چگونگی رشد این سلول ها در محیط کشت تمرکز خواهد کرد تا بتواند یک منبع قابل تجدید سلول های چشایی را برای تحقیق و شاید حتی بالین فراهم کند.