تاریخ انتشار: شنبه 21 بهمن 1391
محققان آنزیم دخیل درجهش های سرطان پستان را کشف کردند

محققان دانشگاه مینه سوتا، یک آنزیم انسانی مسئول ایجاد جهش های DNA اکثر سرطان های پستان را کشف کردند. کشف این آنزیم که APOBEC3B نام دارد، ممکن است روش های تشخیص و درمان سرطان پستان را تغییر دهد.

به گزارش بنیان به نقل ازmedical xpress،  یافته های این محققان به رهبری دکتر Reuben Harris، دانشیار زیست شناسی مولکولی و بیوفیزیک و همچنین محقق مرکز تحقیقات سرطان وابسته به دانشگاه مینه سوتا، درآخرین نسخه ازمجله Nature منتشر شده است.  دکتر Harris گفت:" ما قویا براین باوریم، این کشف روش تشخیص جهش ها درسرطان را تغییرمی دهد و امیدواریم  برای محققان سرطان امکان  توسعه روش های جدید درمانی را فراهم کند تا بتوانند ازاین جهش ها قبل از خطرناک شدن آنها جلوگیری کنند. تلاش Harris برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهش های موجود در سرطان ابتدا با تحقیق HIV آغاز شد. مطالعه قبلی انجام شده توسط Harris وهمکارانش نشان داد که APOBEC3B و آنزیم های مربوط به آن به طور معمول دربرابر ویروس های عفونی مانند HIV-1 محافظت ایجاد می کنند. در طی این مطالعه، تیم Harris با توسعه آزمایشات خاص به تعیین کمیت بیان هر یک از هفت ژن APOBEC3، از جمله APOBEC3B پرداختند.آنها با انجام این تست درجهش های سرطان پستان، نشان دادند که APOBEC3B درسلول های سرطانی پستان و تومورها بیش از حد بیان می شود. Harris گفت:" جهش های DNA برای توسعه سرطان کاملا ضروری هستند، آزمایشات ما نشان داد که آنزیم APOBEC3B باعث جهش در ژنوم سلول های سرطانی پستان می شود. با این حال، Harris خاطرنشان کرد که APOBEC3B به نظر می رسد از نظربیولوژیکی مانند "شمشیر دو لبه است." از یک طرف از برخی سلول ها در برابر ویروس های مانند  HIV-1 محافظت می کند و در برخی دیگر سبب جهش منجربه سرطان می شود. Harris بر نیاز به تحقیقات بیشترتاکید کرد. اگر مطالعات بیشتر تایید کند که سطح بالای APOBEC3B نشان دهنده حضور زود هنگام سرطان پستان است، یک آزمایش خون ساده می تواند روشی برای تشخیص زود هنگام سرطان باشد. یکی دیگر از اهداف Harris ، یافتن راهی برای جلوگیری از ایجاد جهش توسط APOBEC3B است همانند کرم های ضد آفتاب که مانع از ایجاد جهش منجر به ملانوم توسط نورخورشید می شود. او گفت: "گام های بعدی ما یافتن ارتباط بین سطوح بالای APOBEC3B، سن و دیگر عوامل خطر ژنتیکی نشانگر سرطان پستان است ، در نهایت، ما امیدواریم که این کشف منجر به نتایج بهتر درمانی برای بیماران شود.