تاریخ انتشار: دوشنبه 23 بهمن 1391
کنتر ل فعالیت ژن ها و نقش آن در تمایز سلول

  کنتر ل فعالیت ژن ها و نقش آن در تمایز سلول

طی تحقیقی د ردانشگاه کوپنهاگ صورت گرفته نقش مهم یک مولکول به نام Fbx110 در تمایز سلول های جنینی شناسایی شده است و این مولکول می توان هدف مناسبی برای روش های درمانی بر ضد سرطان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، یک سلول منفرد می تواند به بیش از 200 نوع سلول تخصص یافته تبدیل شود که کل بدن را می سازند.این فرایند تمایز نام دارد و به شدت تحت کنترل فعالیت یا عدم فعالیت ژن ها تنظیم می شود.اگر این تنظیم وجود نداشته باشد سلول های تخصص یافته د رطول تکوین نمی توانند تکامل پیدا کنند.به علاوه سلول های تمایز نیافته ممکن است هویت خود را فراموش کرده و به  سلول های سرطانی تبدیل شوند.

Fbx110  برای عملکرد یکی از مهم ترین مولکول ها که در فعالیت ژن ها نقش دارد لازم است و اگر وحود نداشته باشد سلول ها ی بنیادی جنینی نمی توانند به درستی تمایز یابند و متعاقبا ممکن است نقص های دوران تکوین بوجود آیند.

نتایج این گروه تحقیقاتی نشان می دهد که Fbx110 برای فراخوانی پروتئینی به نام PRC1 به سوی ژن هایی که قرار است در سلول های بنیادی جنینی خاموش شوند لازم است.PRC1 جز گروهی از پروتئین هاست  نقش کنترل منفی بر روی فعالیت ژن ها دارند. Fbx110 مستقما به DNA و PRC1 متصل می شود و می تواند پروئتین های همراهDNA  را تغییر دهد و باعث خاموش شدن ژنی که به آن متصل شده، می شود.تنظیم فعالیت ژن نه فقط در طول تکوین حیاتی است بلکه سراسر حیات هر سلول نیز رخ می دهد.برخی ژن ها د رزمان خاصی فعالند ولی در زمان دیگر غیر فعالند. نقش PRC1 در این روند قابل توجه است. درواقع برای این منظور PCR1  بسته به نیاز اندام ها ی بدن به سوی برخی ژن ها  فرا خوانده شده  و از برخی ژن ها جدا  می شود.  این تنظیم دقیق به هنگام سرطان از بین رفته و سلول در مرحله تمایز نیافته باقی می ماند. فقدان تمایز و تجمع دیگر جهش ها برای سلول های سرطانی ،خاصیت خود تجدید شوندگی ایجاد کرده و آن ها را دچار تقسیم پایان نا پذیری می کند چیزی که در سلول های طبیعی از آن جلوگیری می شود.

یافته های این گروه بیان می کند که فعالیت نادرست Fbx110 می تواند عملکرد PRC1 را مختل کرده و باعث عدم تمایز در سلول های ما شود.

این محققان با همکاری شرکت EpiTherapeutic به دنبال یافتن مهار کنندگان Fbx110هستند که بتوان ازآن ها به عنوان درمان تازه ای برای سرطان استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه