تاریخ انتشار: دوشنبه 23 بهمن 1391
درمان MS به کمک سلول های پوست

  درمان MS به کمک سلول های پوست

دانشمندان توانسته اند سلول های پوست را به سلول های مغزی تبدیل کنند. و از آن برای در مان موش های دچار اختلالات میلینی استفاده کنند .این اختلالات مجوعه ای از بیماری ها هستند که MS رایج ترین آن هاست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان در این مطالعه از تکنیکی که به نام برنامه ریزی مجدد سلول شناخته می شود ،استفاده شده است.در این روش سلول های سرطانی بالغ به مرحله شبه جنینی باز گردانده می شوند و سپس به انواع گوناگون سلول های جوان و سالم تبدیل می شوند که می توان از آن ها برای درمان بیماری ها استفاده کرد.MS یا Multiple sclerosis زمانی آغاز می شود که سیتم ایمنی فرد به میلین که اطراف رشته های عصبی را فرا گرفته حمله می کند. از بین رفتن میلین ارتباط بین سلول ها را مختل کرده و می تواند باعث مشکلات مربوط به حرکت عضلات ،تعادل و بینایی شود.

در مطالعه ای که با استفاده از تکنیک برنامه ریزی مجدد سلول در حیوانات بیمار صورت گرفته، تولید مجدد میلین در تمام سیستم عصبیی ،بهبود علائم بیماری و افزلیش طول عمردر آن ها دیده شده است.میلین در سلول هایی که الیگو دنروسایت نامیده شده و از پیش سازهای خود به نام OPCs بوجود می آیند ساخته می شود.یکی از راهکار های درمان این بیماری پیوند OPC های ساخته شده در آزمایشگاه به مغز بیماران است که می تواند میلین از بین رفته را ترمیم کرده و آسیب را جبران کند.

تیمی به سرپرستی دکتر Goldman توانسته اند سلول های پوست انسان را مجددا برنامه ریزی کرده و به سلول های بنیادی شبه جنینی تبدیل کنند.آن ها آبشار پیام های شیمیایی استفاده شده در بدن را برای تبدیل  سلول های جنینی به OPC شناسایی کرده و آن ها را در آزمایشگاه به کار برده اند.شناسایی پیام ها و تولید و خالص سازی OPC برای ایجاد میلین کافی 6 سال زمان برده است..OPCs به موش هایی پیوند شده اند که به طور ذاتی توانایی تولید میلین را ندارند.پیوند بعد از 4 ماه علائم را در موش هابهبود بخشیده است.

دکتر Goldman اظهار امید واری کرده است که بتوان آزمایش بر روی انسان را با استفاده از این روش در سال 2015 آغاز کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه