تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1391
خطر بیشتر آسیب عروق مغزی از پلاک های آمیلوئید در سالخوردگان

  خطر بیشتر آسیب عروق مغزی از پلاک های آمیلوئید در سالخوردگان

مطالعه محققان مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دردانشگاه UC Davis نشان داد که آسیب های مغزی ناشی از عواملی مانند فشار خون بالا و سکته مغزی، نسبت به رسوب پلاکهای آمیلوئید که عامل بیماری آلزایمراست، ریسک بالاتری را برای اختلال شناختی در افراد سالخورده ایجاد می کنند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از  medicalxpress ، در مقاله ای که امروز در JAMA Neurology منتشر شد ، مطالعات نشان داده است که در حال حاضر آسیب های عروقی مغز بیشترین اثر را بر حوزه های شناختی از جمله تفکردر سطح بالا و فراموشی ناشی از زوال شناختی  دارد.
در این مطالعه 61 زن و مرد که 30 نفراز آنها سالم ، 24 نفر دارای اختلال شناختی و همچنین 7 نفر مبتلا به زوال عقلی بودند مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان دراین مطالعه تحت تصویر برداری (MRI) برای اندازه گیری آسیب مغزی وعروقی و اسکن (PET) برای اندازه گیری میزان رسوب آمیلوئید بتا قرار گرفتند.
قسمت هایی از مغز که دچار مشکل عروقی شده باشند در این تصویر برداری ها به صورت روشن ظاهر می شوند. این مطالعه نشان داد که کاهش حافظه و عملکرد اجرایی آن ارتباط مستقیمی با سکته های مغزی و آسیب های عروق مغزی دارد و سطح آمیلوئید بتا در مغز با تغییرات حافظه و عملکرد اجرایی آن مرتبط نیست و همچنین هیچ شواهدی مبنی بر اینکه آمیلوئید بتا درتعامل با آسیب های عروقی مختل کننده حافظه باشند وجود ندارد.
Bruce Reed دانشیار مرکز تحقیقات آلزایمر کالیفرنیا در این باره گفت : محققان به دنبال تعیین ارتباط بین آسیب عروق مغزی با رسوب پلاک آمیلوئید بتا که نشانگر اولیه و مهم برای آلزایمر است و اثر هریک از این دو بر روی عملکرد حافظه می باشند که البته آزمایشهای انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی هیچگونه ارتباطی را بین این دوعامل نشان نداده اند. اما آزمایشات انجام شده به روشنی نشان داده اند که سطح بالای غیر طبیعی آمیلوئید بتا و بیماری های عروق مغزی یا سکته های مغزی  نسبت به پلاک های آمیلوئید بتا تاثیرمنفی بسیار بیشتری بروی عملکرد شناختی  داشته اند.
این یافته نشان می دهد که نباید تاثیر بیماری های عروق مغزی را که در افراد سالخورده شایع است در باره حافظه فراموش کرد چراکه می تواند یکی از دلایل اصلی مشکلات اختلال شناختی باشد و باید به یاد داشته باشیم که اگر فردی دارای پلاک های آمیلوئید بتا باشد، این پلاک ها نمی تواند دلیل اصلی مشکلات اختلال شناختی باشد.
 
پایان مطلب /
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه