تاریخ انتشار: شنبه 28 بهمن 1391
بیماری میلوپرولیفراتیو- دیسپلاستیک MPN/MDS

  بیماری میلوپرولیفراتیو- دیسپلاستیک MPN/MDS

سندرم میلودیسپلاستیک ) MDS) اختلالی است که مغز استخوان در تولید بعضی از رده سلول های خونی نارسا می شود. این تغییرات در اثر جهش های اکتسابی در مغز استخوان رخ می دهد. نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو( MPN) حالت مشابهی است که رده های سلولی مغز استخوان در آن افزایش میابد.
امتیاز: Article Rating

سندرم میلودیسپلاستیک ) MDS) اختلالی است که مغز استخوان در تولید بعضی از رده سلول های خونی نارسا می شود. این تغییرات در اثر جهش های اکتسابی در مغز استخوان رخ می دهد. نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو( MPN) حالت مشابهی است که رده های سلولی مغز استخوان در آن افزایش میابد. MDS ثانویه به کموتراپی با داروهای آلکیله کننده ، یکی از عوارض نادر و طولانی مدت درمان کانسرهای اولیه مثل بیماری هوچکین، کانسرپستان و بیضه می باشد.

عموم این بیماران سابقه دریافت کموتراپی با دوز بالا دارند. این عارضه در کشورهای متعددی گزارش شده است اما طبق جستجوی ما بیماری میلوپرولیفراتیو ثانویه به کموتراپی در هیچ جای جهان گزارش نشده است. در این گزارش بیماری معرفی می گردد که به دنبال دریافت فقط یک دوز کموتراپی دچار این عارضه شده است.

گزارش مورد: بیمار خانم 77 ساله ای است که یک سال و نیم پیش به علت سرطان پستان، یک دوز شیمی درمانی دریافت کرده است. و برای نوبت بعدی مراجعه نکرده تا اینکه اخیرا با شکایت رنگ پریدگی به درمانگاه مراجعه کرده و در CBC به عمل آمده لکوسیت 27هزار هیپرلکوسیتوز ، هموگلوبین 8 و پلاکت 1042000 ترومبوسیتوز داشت.

در آسپیراسیون مغز استخوان ساپرس رده اریتروئید، مگاکاریوسیت بالا و انفیلتراسیون پایین لکوسیتی دیده شد. با توجه به اینکه 2رده پلاکت و لکوسیت خون محیطی بیمار بالا و رده اریتروئید پایین بود، برای بیمار تشخیص MPN/MDS Unclassified مطرح شده و با هیدروکسی اوره تحت درمان قرار گرفت و لکوسیت و پلاک بیمار به سطح نرمال رسید.

بحث: ثابت شده است که وقوع MDS ثانویه به کانسرها، به تیپ کانسر و دوز تجمعی داروهای کموتراپی بستگی دارد. در بیمار معرفی شده عارضه اختلال عملکرد مغز استخوان به دنبال دریافت فقط یک دوز کموتراپی ایجاد شده است که تا کنون چنین موردی گزارش نشده است. از طرفی عارضه مغز استخوان به دنبال کموتراپی در سایر گزارشها به صورت کاهش رده سلول های خونی ثبت شده است. ولی در این مورد دور رده سلولی افزایش و یک رده کاهش یافته است که در دسته خاصی از سندرومهای مغز استخوان قرار نمی گیرد. طبق جستجوی انجام شده مورد مشابه بیمار گزارش شده تابحال ثبت نشده است.

به نظر می رسد سن بالای بیمار ارتباطی با واکنش آتیپیک رده سلولی نسبت به کموتراپی تک دوز داشته باشد.

این گزارش از سوی دکتر علی عیشی دانشیار گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، آیدین انبساطی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و رحیم مهدی اوغلی پزشک عمومی انجام شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 23 مهر,1393

ز

سلام-پسرهمکارم به این بیماری_ام دی اس)مبتلاست-آیاراه درمان دارد؟

ﺳﻪشنبه, 08 مهر,1393

زهرا

سلام <br />مادر من حدود 10 ماه پیش دربیمارستان به دلیل بیماریه aml بستری شدند و 4دوره شیمی درمانی شدند بعداز 4 دوره ازمایشهای cbc نسبتا نرمال بود و بیماری باتوجه به ازمایش مغز استخوان وارد رمیشن شده بود حدود سه الی چهار ماه هم فقط ویتامین استفاده میکردن ماه اخر هم هر هفته یک امپول زیر جلدیه پی دی پویتین استفاده میکردن بعد از دو هفته از جواب اخرین ازمایش مغز استخوان که فقط 4% بلاستر رونشون میداد دچار تب وپادرد شدید و افت فاکتور های خون شدند پلاکت و گلبول های سفید خیلی شدید کم و زیاد میشن در طی دوروز براشون تشخیص mdsداده شده این تشخیص درسته؟این بیماری درمان داره؟

یکشنبه, 23 شهریور,1393

لیلا عرب

علیرضا عزیز <br />با سلام <br />پاسخ به سئوال شما در حیطه این سایت که مربوط به سلول های بنیادی است نمی باشد.

یکشنبه, 23 شهریور,1393

alireza

سلام پدرم پلاکت هاو گولبول های سفید خونش کاهش یافته وبه دکتر مراجعه کردیم طی دوازمایش مقدار کمی افزایش داشت اما دوباره پایین امد میخواستم بپرسم دارو را عوض کنیم یا خیر با تشکر

ﺳﻪشنبه, 16 مهر,1392

لیلا عرب

سئوال:برادرم به بیماری پر کاری مغز استخوان مبتلاست وپلاکت خون خیلی بالای یدارد. لطفا مرا در این زمینه راهنمایی فرمایید
پاسخ:تشخیص و درمان ایشان در حیطه متخصصین خون است.با متخصص خون و انکولوژی مشورت کنید.

یکشنبه, 14 مهر,1392

فاطمه امیری

با سلام وعرض ادب
برادرم به بیماری پر کاری مغز استخوان مبتلاست وپلاکت خون خیلی بالای یدارد. لطفا مرا در این زمینه راهنمایی فرمایید.

یکشنبه, 13 اسفند,1391

بنیان

@محدثه: با سلام و آرزوی بهبودی برای پدر عزیزتان؛ پیشنهاد می شود جهت انجام مشاوره به مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی بیمارستان شریعتی مراجعه فرمایید.

ﺳﻪشنبه, 01 اسفند,1391

محدثه

پدرم به بیماری کم کاری مغز استخوان مبتلا شده و آزمایش cbc ان به شدت پایین است.هموگلبین 4 می باشد.هیچ قرص و آمپولی در آن تاثیر ندارد و فقط با تزریق خون زنده است. لطفا من را راهنمایی بفرمایید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه