تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1391
کشف ژنی که مسوول برخی تومورهای نخاعی است
ژن SMARCE1؛

کشف ژنی که مسوول برخی تومورهای نخاعی است

متخصصان ژنتیک از کشور انگلستان ژن مسوول ایجاد نوعی تومور ارثی به نام spinal meningioma راشناسایی کرده اند. Meningiomaها رایج ترین تومور درگیرکننده مغز و نخاع می باشند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalepress، گاهی بیماران بیش از یک meningioma دارند گاهی نیز در چندین عضو یک خانواده دیده می شود. گروهی از پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی دکتر Miriam Smith بر روی خانواده هایی با تاریخچه تومور های meningioma در نخاع مطالعاتی انجام دادند. با استفاده از تکنیک ژنتیکی جدیدی به نام next generation sequencing که برای توالی یابی DNA به کار می رود همه ژن های سه فرد را که چندین meningioma در نخاع خود داشتند بررسی کرده اند. این کار منجر به شناسایی تغییرات ژنی موسوم به  SMARCE1 شده که در برخی خانواده ها عامل ایجاد meningioma نخاعی است.
محققان این مطالعه تغییراتی را در ژن مذکور شناسایی کرده اند که مسوول به وجود آمدن meningioma نخاعی متعدد است. قبل از این مطالعه پزشکان نمی دانستندکه این نوع meningioma های نخاعی ارثی عاملی متفاوت نسبت به سایر تومورهای مغزی و نخاعی دارند.
به گفته دانشمندان گام بعدی طراحی برنامه غربالگری برای افرادی است که این بیماری در خانواده آن ها قبلا مشاهده شده است تا بتوان در مان های ممکن را برای جلوگیری از رشد تومورهای نخاعی به کار برد.
در حال حاضر از هر 100 هزار نفر 2 نفر دچار انواع meningioma هستند و تعداد زنان مبتلا دو برابر مردان بیمار است.
یافته های این تیم تحقیقاتی در مجله معتبر nature genetics به چاپ رسیده است.