تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1391
دارویی قدیمی ممکن است راهی برای درمان دیابت و چاقی ارائه دهد

  دارویی قدیمی ممکن است راهی برای درمان دیابت و چاقی ارائه دهد

محققان در موسسه علوم زیستی دانشگاه میشیگان دریافتند که amlexanox، داروی ثبت اختراع نشده ای که در حال حاضر برای درمان آسم و موارد دیگر تجویز می شوند، همچنین می تواند چاقی، دیابت و کبد چرب در موش را بهبود بخشد.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مدیر موسسه علوم زیستی دانشگاه میشیگان Alan Saltiel   گفت: یکی از دلایلی که رژیم های غذایی در کاهش وزن در برخی از مردم بی اثرمی باشد این است که بدن آنها کاهش کالری رژیم غذایی را با کاهش متابولیسم بدن تنظیم می کنند، به طوری که آنها از وزن بدن خود دفاع می کنند. به نظر می رسد Amlexanox پاسخ متابولیک را درهنگام ذخیره سازی بیش از حد کالری در موش افزایش می دهد.
فرمولاسیون های مختلفی از amlexanox در حال حاضر برای درمان آسم در ژاپن و زخم های دهانی در ایالات متحده تجویز می شود. تیم Saltiel درتلاش برای بررسی اثر مفید احتمالی  amlexanox برای درمان چاقی و دیابت در انسان هستند. آنها همچنین با همکاری شیمیدانان دارویی درتلاش برای ایجاد یک ترکیب دارویی جدید که فرمول آن را بهینه کند می باشند.
Saltiel گفت :" به نظر می رسد Amlexanox در موش ها دو ژن IKKE و TBK1 را مهارمی کند که ما فکر می کنیم این دو ژن با هم به عنوان یک نوع ترمز برای متابولیسم عمل می کنند. amlexanox با برداشتن این ترمز، سیستم متابولیک را برای سوزاندن بیشترکالری و ذخیره کمتر انرژی آزاد می کند. 
این محققان همچنین نشان دادند که amlexanox اثربسیارمفیدی درچاقی ژنتیکی  و چاقی ناشی از رژیم غذایی موش دارد . این ماده شیمیایی سبب کاهش وزن در موش های چاق و بهبود مشکلات متابولیکی مانند دیابت و کبد چرب در آنها شده است.
Saltiel گفت: این مطالعات به ما می گویند که مسیر IKKE/TBK1 درموش ها، با افزایش ذخیره سازی و کاهش سوزاندن کالری، نقش مهمی در دفاع از وزن بدن دارد و با مهاراین مسیر ما می توانیم سوخت و ساز بدن را افزایش دهیم. 
این دارو به مدت بیش از 25 سال است که در بازار ژاپن وجود دارد.
با این حال، محققان هنوز نمی دانند که  آیا انسان با مسیر مشابهی به این دارو  پاسخ می دهند، و آیا کشف اثر amlexanox در موش ها می تواند منجر به یک ترکیب دارویی بی خطر و موثر برای درمان چاقی و دیابت در انسان شود. 
نتایج این یافته در مجله Nature Medicine منتشر شده است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه