تاریخ انتشار: شنبه 20 آذر 1395
شناسایی گروه خاصی از سلول های بنیادی در مگس سرکه که می تواند به مطالعه بیماری ها کمک کند

محققین برای اولین بار سلول های بنیادی خون ساز را در دروزوفیلا(مگس سرکه) کشف کرده اند. این موجود مدل بی مهره مناسبی را برای مطالعه سلول های بنیادی خونساز ارائه می دهد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، بسیاری از بیماری های انسانی با چگونگی تکوین سلول های خونی مرتبط است، برای مثال، لوکمیا و کم خونی فانکونی ریشه در مراحل اولیه جنینی دارند. اما مساله ای که وجود دارد این است که مطالعه این امر که چگونه تکوین سلول های خونی منجر به ایجاد برخی از بیماری ها در انسان می شود بسیار مشکل است. محققین نشان داده اند که زمانی که سلول های بنیادی خون ساز را جداسازی کرده و آن ها را در آزمایشگاه در ظروف آزمایشگاهی کشت دادند؛ سیگنال های تولید شده با سیگنال های موجود در بدن ارگانیسم متفاوت است. بنابراین نیاز به مدل جانوری که به مطالعه چگونگی تکوین سلول های خونی در جنین کمک کند امری ضروری است. مگس سرکه این فرصت را برای محققین فراهم آورده است، زیرا این موجود و انسان دارای شباهت های مولکولی و ژنتیکی بسیاری هستند و مطالعات نیز نشان داده اند که روش تولید سلول های بنیادی خون ساز و فرایندهای اولیه تکوین سلول های خونی بین مهره داران و مگس سرکه مشابه است. پیش از این محققین نشان داده بودند که سلول های پیش ساز موجود در غدد لنفی مگس سرکه می توانند به سلول های خونی بالغ تبدیل شوند و در این مطالعه نیز نشان دادند که سلول هایی نیز وجود دارند که به این سلول های پیش ساز تبدیل می شوند.

با استفاده از تکینیک های ژنتیکی، محققین وجود این سلول های بنیادی چند توان موقتی را در مراحل اولیه لاروی دروزوفیلا نشان دادند و نشان دادند که سیگنال های مورد نیاز برای حفظ سلول های بنیادی خون ساز در مگس سرکه با آن چه در مهره دارانی مانند انسان وجود دارد مشابه است. مشاهده و مطالعه این مدل جانوری به محققین اجازه می دهد که اطلاعات مورد نیاز برای تکوین طبیعی و ایجاد شرایط بیماری را مورد مطالعه قرار دهند.