تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آذر 1395
ژن مربوط به سلول های بنیادی که در بازسازی عضلات اسکلتی نقش دارد

  ژن مربوط به سلول های بنیادی که در بازسازی عضلات اسکلتی نقش دارد

مدت هاست که محققین می دانند ژن Prox1 نقش مهمی در تکوین جنینی بازی می کند. محققین فنلاندی در مطالعه ای جدید دریافته اند که Prox1 برای تمایز سلول های بنیادی عضلات اسکلتی نیز ضروری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، عضلات اسکلتی نه تنها برای حرکت بلکه برای تنظیم متابولیسم کل بدن ضروری هستند. عضلات معمولت تانوایی قابل توجهی در بازسازی بعد از آسیب دارند و می توانند در پاسخ به تمرینات ورزشی خود را وفق دهند. ژن Prox1 نقش مهمی در زندگی جنینی و تکوین کبد، عروق لنفاوی و عدسی چشم دارد و اگر بخواهیم به نیمه خالی لیوان نگاه کنیم در تکوین سرطان کلورکتال نیز نقش دارد.

محققین دانشگاه هلسینکی دریافته اند که سلول های بنیادی عضلات اسکلتی یا همان سلول های اقماری ژن Prox1 را بیان می کنند و این سلول های اقماری زمانی به میوفیبرهای عضلانی تبدیل می شوند که Prox1 در آن ها فعال باشد. محققین دریافتند که Prox1 در فیبرهای عضلانی بالغ و آهسته که ظرفیت تحمل بالاو فعالیت متابولیکی بالایی دارند نیز فعال است. حدود نیمی از فیبرهای عضلات اسکلتی در بالغین از نوع فیبرهای آهسته است. انتقال ژن Prox1 به عضلات سریع موجب تبدیل شدن آن ها به فیبرهای آهسته می شود و این در حالی است که حذف آن منجر به افزایش فعالیت ژن های فیبرهای سریع می شود. شناسایی نقش Prox1 در تمایز سلول های اقماری و فیبرهای عضلانی آهسته می تواند راهی را برای مطالعه عضلات و بیماری های متابولیکی مربوط به آن ها مانند دیابت نوع دو هموار کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه