تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 دی 1395
دستیابی به موفقیت در مطالعات دیابت: سلول ها بعد از تیمار با artemisinin، انسولین تولید می کنند

  دستیابی به موفقیت در مطالعات دیابت: سلول ها بعد از تیمار با artemisinin، انسولین تولید می کنند

وجود یک استراتژی ساده و کارآمد برای درمان دیابت نوع یک می تواند امیدوار کننده باشد: جایگزین کردن سلول های بتای تخریب شده بدن با سلول های ترشح کننده انسولینی که جدیدا ساخته شده اند می تواند راهگشای درمانی برای بیماران باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سال هاست که محققین سراسر دنیا سعی در استفاده از رویکردهایی داشته اند که از سلول های بنیادی یا بالغ بازبرنامه ریزی شده برای تولید سلول های تولید کننده انسولین استفاده کرده اند و تلاش های آن ها منجر به ایجاد درک اساسی از مکانیسم های مولکولی دخیل در تکوین سلول های بتا شده است اما تاکنون ترکیبی که بتواند به خوبی این تغییر و تبدیل را انجام دهد شناسایی نشده است.

در مطالعه ای جدید دکتر استفان کوبیک و همکارانش نشان داده اند که استفاده از داروی مالاریایی artemisinin که مورد تایید FDA است می تواند برنامه اپی ژنتیکی سلول های آلفای پانکراسی که در تولید گلوکاگون نقش دارند را تغییر داده و با ایجاد تغییرات عمیق، عملکرد بیوشیمایی آن ها را تغییر داده و آن ها را به سلول های بتای پانکراسی تبدیل کند. مشخص شده است که تنظیم کننده  اپی ژنتیکی Arx نقش مولکولی کلیدی را در این فرایند تغییر و تبدیل بازی می کند. پروتئین Arx بسیاری از ژن هایی که برای عملکردی بودن سلول های آلفا ضروری است را تنظیم می کند. ناک اوت کردن ژنتیکیArx منجر به تبدیل شدن سلول ها‌ی آلفا به سلول های بتا می شود. با این حال، این اثر تنها در مدل های جانوری زنده مشاهده شده است و مشخص نبود که آیا این فاکتورهای دیگری نیز در این فرایند نقش دارند یا خیر. در ادامه مطالعه، محققین ثابت کردند که  فقدان Arx به تنهایی برای تبدیل کردن هویت سلول های آلفا به سلول های بتا کافی است و سایر فاکتورها روی آن نقشی ندارند. محققین نشان داده اند که داروی artemisinin نیز دقیقا اثری مشابه با فقدان Arx دارد. اگرچه artemisinin امیدوار کننده نشان داده است اما اثرات طولانی مدت آن باید تست شود. هم چنین ظرفیت بازسازی سلول های آلفای انسانی نیز هنوز شناخته نشده است و باید سلول های بتای جدید را باید از سیستم ایمنی محافظت کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه