تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 اسفند 1391
غربالگری انواع سرطان های شایع شانس زندگی را افزایش می دهد
فوق تخصص راديوتراپي و انكولوژي تاکید کرد:

  غربالگری انواع سرطان های شایع شانس زندگی را افزایش می دهد

یک فوق تخصص راديوتراپي و انكولوژي گفت: در بیماری هایی که غربالگری صورت نگرفته اکثرا بیمار در مراحل 3 و 4 که مراحل پیشرفته سرطان است مراجعه می کنند و همین امر باعث کاهش شانس زندگی و افزایش هزینه های درمانی می شود.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر محمود سامعی فوق تخصص راديوتراپي و انكولوژي بیمارستان فوق تخصصي و تخصصي شهيد دكتر باهنر در گفتگو با بنیان اظهار داشت: غربالگری سرطان سینه قدم مهمی در تشخیص تومورهای این ناحیه قبل از پیشرفت بیماری داشته اشت.

به گفته دکتر سامعی قبلا اکثر بیماران در مراحل پیشرفته سرطان پستان به پزشک مراجعه می کردند اما با غربالگری سرطان سینه این شرایط عوض شده و درحال حاضر اکثرا افراد قبل از حاد شدن وضعیت به پزشک متخصص ارجاع می شوند.

وی افزود:  در بیماری هایی که غربالگری صورت نگرفته اکثرا بیمار در مراحل 3 و 4 که مراحل پیشرفته سرطان است مراجعه می کنند و همین امر باعث کاهش شانس زندگی و افزایش هزینه های درمانی می شود.

دکتر سامعی با بیان اینکه اگر بیمار در مرحله ابتدایی مراجعه کند با رادیوتراپی و شیمی درمانی ، درمان را آغاز می کنیم تصریح کرد: اگر در مرحله ای باشد که نیاز به درمان پالیاتیو(طب تسکینی) داشته باشد، علاوه بر دارو درمانی، از نظر روحی نیز با متخصصان این امر حمایت می شوند.

این متخصص درمان تومورهای جامد افزود: در حال حاضر سن غربالگری سرطان سینه در خانم ها اگر خانواده عوامل خطر مانند سابقه ابتلا و یا اختلالات ژنتیکی نداشته باشند بالای 40 سال توصیه می شود اما در سنین کمتر نیز سالانه یا دوسال یکبار معاینات پزشکی لازم است . برای ماموگرافی و غربالگری در خانمهایی که سابقه بیماری سرطان در خانواده دارند سن غربالگری 35 سال و حتی در برخی موارد از 25 سال به بالا توصیه می شود.

وی درباره تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی بیان داشت: سونوگرافی و ماموگرافی  هر کدام جایگاه خاص خود را دارند ولی برای تشخیص اولیه معاینه بالینی و برای غربالگری ماموگرافی توصیه می شود.

دکتر سامعی تصریح کرد: اگر ماموگرافی مشکوک باشد قدم بعدی سونوگرافی است . در نهایت اگر نمونه ای مثبت تشخیص داده شد نمونه گیری انجام می شود و بعضا نیز از MRI استفاده می کنند.

وی درباره احتمال ناباروری به دلیل استفاده از داروهای شیمی درمانی گفت: داروهای شیمی دمرانی در برخی موارد باعث ناباروری بیمار می شود لذا پزشکان باید پس از مشورت با بیمار ، اگر وی خواستار حفظ باروری بود اقداماتی برای ذخیره کردن تخمک ها انجام دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه