تاریخ انتشار: جمعه 24 دی 1395
بانداژ حاوی سلول های بنیادی برای درمان آسیب های زانو

  بانداژ حاوی سلول های بنیادی برای درمان آسیب های زانو

بانداژ زنده ساخته شده از سلول های بنیادی بوسیله محققین تولید شده است که می تواند انقلابی در درمان و تشخیص آسیب های ورزشی شایع در زانو ایجاد کند. از این بانداژ برای اولین بار در مطالعات انسانی استفاده شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، سالانه بیش از یک میلیون نفر در آمریکا و اروپا دچار پارگی مینیسک می شوند. این نوع آسیب بیشتر در ورزش هایی مانند فوتبال و راگبی شایع است. در این میان بیش از 90 درصد آسیب ها در ناحیه سفید مینیسک اتفاق می افتد که فاقد منبع خونی است و در نتیجه فرایند ترمیم به خوبی در آن اتفاق نمی افتد. بسیاری از ورزشکاران حرفه ای تصمیم به برداشتن بخش پاره شده می گیرند که در سنین بالاتر موجب مستعد شدن آن ها به ارترواسکلروزیس می شود.

محققین دانشگاه بریستول بانداژ سلولی را طراحی کرده اند که با تحریک رشد سلول در بافت آسیب دیده موجب ترمیم پارگی مینیسک می شود. ورژن پروتوتایپ این بانداژ سلولی در 5 بیمار 18 تا 45 ساله که دچار پارگی منیسیک در ناحیه سفید بودند، تست شد. این بانداژ سلولی در واقع داربست های خاصی است که سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از خود بیماران روی آن کشت می شود و به مدت دو هفته این سلول ها روی آن نگهداری می شوند، سپس با استفاده از جراحی، این داربست به وسط ناحیه پاره شده ایمپلنت می شود. نتایج نشان داد که پیرامون این بانداژ سلول های غضروفی شکل می گیرد که موجب نگه داشتن آن در محل آسیب می شود. 12 ماه بعد از پیوند، همه 5 بیمار مینیسک ها سالمی و ترمیم شده ای داشتند. بعد ا ز24 ماه، سه نفر از این بیماران سلامت مینیسک شان را حفظ کردند و توانستند فعالیت طبیعی شان را از سر گیرند اما دو نفر از این بیماران مجبور شدند به دلیل بازگشت علایم و پارگی جدید در مینیسک، بافت آسیب دیده را بردارند. محققین براین باورند که این بانداژهای سلولی کم هزینه بوده و نیاز به عمل های جراحی را برطرف می سازند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه