تاریخ انتشار: شنبه 05 اسفند 1391
محققان سلولهای کلیه انسان را از سلولهای بنیادی جنین تولید کردند

  محققان سلولهای کلیه انسان را از سلولهای بنیادی جنین تولید کردند

محققان سلول های کلیه انسان را از سلولهای بنیادی جنینی ایجاد کردند که می تواند در طب ترمیمی، سم شناسی و مدل سازی بیماری ها کاربرد داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از Indo Asian News Service  ، محققان موسسه زیست فناوری و نانو (IBN) با موفقیت سلولهای کلیوی را تحت شرایط مصنوعی در آزمایشگاه تولید کردند.
Jackie Y. Ying مدیر اجرایی IBN در بیانیه ای گفت: "به طور خاص، ما علاقه مند به استفاده ازاین فن آوری درتوسعه آزمایش داروها درشرایط آزمایشگاهی وایجاد مدلی برای بررسی سمیت کلیوی به جای تست حیوانی هستیم.
Daniele Zink رهبراین تیم تحقیقاتی در IBN گفت: "کلیه هدف اصلی اثرات سمی ناشی از داروها می باشد. بنابراین، برای شرکت های داروسازی بررسی اثر داروهای تولیدی برایجاد سمیت کلیوی درانسان در اوایل فازتولید مهم می باشد.
در حال حاضر، سلول های کلیه انسان به طور مستقیم از نمونه های کلیه انسان استخراج می شود. با این حال، این روش موثر نیست زیرا تعداد این نمونه ها محدود می باشند و سلول های استخراج شده پس از چند تقسیم سلولی در ظرف پتری می میرند.
یک روش جایگزین نیز استفاده ازدودمان سلول های کلیه انسان می باشد که سلولهایی نامیرا می باشند و می توان آنها را به طور نامحدود در آزمایشگاه تکثیرکرد. با این حال، این سلول ها در بسیاری از برنامه های کاربردی با توجه به مسائل ایمنی قابل استفاده نمی باشند.
درروش IBN،  سلول های بنیادی جنینی انسان به سلول های شبه لوله پروگزیمال کلیوی تمایز می یابند. این نوع سلول خاص کلیه نقش مهمی دربررسی فرآیندهای مربوط به بیماری کلیه و تصفیه دارو دارد.
نتایج نشان داد که سلول های تولید شده درآزمایشگاه IBN ، شبیه به سلول های لوله پروگزیمال کلیوی جدا شده از نمونه کلیه انسان بودند. به عنوان مثال آنها ژن ها و الگوهای بیان پروتئینی بسیار مشابهی داشتند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه