تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 دی 1395
ایجاد درمانی جدید برای جلوگیری از بیماری پیوند علیه میزبان(GVHD)

  ایجاد درمانی جدید برای جلوگیری از بیماری پیوند علیه میزبان(GVHD)

بیماری پیوند علیه میزبان(GVHD) دلیل اصلی مرگ بسیاری از بیمارانی است که متحمل پیوند سلول های بنیادی می شوند. در مطالعه ای جدید محققین در مرکز سرطان مافیت درمان جدیدی را ارائه کرده اند که می تواند به طور موثری تکوین GVHD را در موش مهار کند و قابلیت های سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت و تومور را حفظ کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیوند سلول های بنیادی می تواند برای درمان بیمارانی که به سرطان های مختلفی مانند لوکمیا و لنفوما مبتلا هستند استفاده شوند. بسیاری از این بیماران متحمل پیوند سلول های بنیادی آلوژن(از فرد دیگر) می شوند و این امر احتمال بروز بیماری پیوند علیه میزبان(GVHD) را بالا می برد که خود تهدیدی برای حیات فرد محسوب می شود. علایم شایع این بیماری شامل جوش، سر گیجه، تهوع، اسهال و گاهی زردی و نارسایی کبدی است.

برای کاهش علایم GVHD، پزشکان معمولا به دنبال اهدا کنندگانی می گردند که از نظر HLA تا حد ممکن با بیمار مشابهت داشته باشند اما با این حال در بسیاری از آن ها باز هم GVHD اتفاق می افتد. داروهایی که برای مهار GVHD استفاده می شود زیاد تخصصی نیستند و فعالیت بسیاری از سلول های ایمنی(چه خوب و چه بد) را سرکوب می کنند و در نتیجه موجب افزایش خطر عفونت در بیماران می شوند.  در نهایت این می تواندخطر عفونت های شدید را افزایش دهد و یا این که توانایی سلول های ایمنی اهدایی برای مبارزه با سلول های لوکمیایی یا لنفومایی باقی مانده را مهار کند.

در مطالعه ای جدید محققین مرکز سرطان مافیت به دنبال ایجاد دارویی بوده اند که بتواند اجزایی از سیستم ایمنی که منجر به GVHD می شوند را مهار کنند و با بخشی از سیستم ایمنی که برای مبارزه با عفونت و سلول های توموری ضروری است، کاری نداشته باشد. مطالعات نشان داده است که فعال شدن Aurora kinase A و مسیر JAK2 در ایجاد GVHD نقش دارد. با این حال، داروهایی که هر کدام از این دو مورد را به تنهایی مهار می کنند نمی توانند GVHD را به تنهایی بلوک کنند. به همین دلیل آن ها ترکیب دارویی را تولید کردند که هم Aurora kinase A و هم مسیر JAK2 را مهار می کند و تمایز سلول های T تنظیمی را افزایش می دهد و بدین ترتیب مانع از GVHD می شود. بدین ترتیب این محققین موفق به تولید دارویی شده اند که با مهار هر دو عامل، مانع از استفاده از ترکیبات دارویی بیشتر بوسیله بیماران می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه