تاریخ انتشار: یکشنبه 06 اسفند 1391
طرح شناسایی پروتئین های غشای سلول های بنیادی در ایران اجرا می شود
پژوهشگر پژوهشگاه رویان :

  طرح شناسایی پروتئین های غشای سلول های بنیادی در ایران اجرا می شود

پژوهشگر بخش زیست شناسی سامانه های مولکولی پژوهشگاه رویان گفت: پروژه شناسایی پروتئین های غشای سلول های بنیادی جنین انسانی به همت متخصصان ایرانی و با همکاری پژوهشگران پنج کشور آسیا و اقیانوسیه در ایران اجرا می شود .
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان ˈفائزه شکریˈ اظهار داشت: این پروژه از سوی سازمان جهانی پروتئومیکس انسانی (HUPO) که مقر آن در سوئد قرار دارد تعریف و به بخش آسیا و اقیانوسیه این سازمان ارایه شده است. 

 
وی گفت: کشورهای تایوان، چین، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور به سرپرستی ایران اجرای این پروژه را برعهده گرفته اند. 
 
شکری خاطرنشان کرد : پروتئین هایی که روی سطح غشای سلول ها قرار دارند، مانند گمرک آن سلول عمل و تمام خصوصیات سلول را کنترل می کنند . به عنوان مثال این سلول نسبت به محیط چه واکنشی را نشان می دهد و یا چه پیام هایی را به محیط اطراف خود می فرستد. 
 
وی یادآور شد : برای شناخت سلول ها، ابتدا باید پروتئین های سلول شناخته شوند. پروتئین های غشای سلول های بنیادی با سایر پروتئین ها متفاوت هستند، خصوصیات ویژه ای دارند و از نظر تعداد نسبت به سایر پروتئین ها کمتر هستند؛ بنابراین کار روی این دسته از پروتئین ها بسیار دشوار است. 
 
شکری با بیان لزوم انجام مشارکتی این پروژه گفت: به دلیل دشواری کار لازم بود که آزمایشگاه ها در کشورهای مختلف با تکنولوژی های خاص خود روی این پروژه تحقیق و با تمام توان برای شناخت این سلول ها اقدام کنند.
 
وی اظهار داشت: از سوی دیگر برای اینکه نمونه ای که مورد بررسی قرار می گیرد در کشورهای مختلف با هم تفاوتی نداشته باشد ، باید یک نمونه استاندارد تهیه می شد.
 
به گزارش ایرنا شکری افزود : ایران با همکاری موسسه آکادمیا سینیکای تایوان مسوولیت تهیه نمونه استاندارد این پروژه را برعهده گرفته و آن را به کشورهای عضو این پروژه اعلام کرده است .مقرر شده است نتایج داده های به دست آمده از کشورهای مختلف به پژوهشگاه رویان به عنوان مجری ایرانی این طرح ارسال تا با هم مقایسه شوند و نتیجه نهایی اعلام شود. 
 
وی خاطرنشان کرد : این پروژه از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده است. این پروژه یک تحقیق پایه ای است که هدف کلی آن تولید دانش است به این معنا که ابتدا باید پروتئین غشای سلول های بنیادی جنین انسانی شناخته و از سایر سلول ها جدا شوند تا بتوان در پروژه های درمانی آتی از آنها استفاده کرد.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه