تاریخ انتشار: یکشنبه 06 اسفند 1391
درمان بیماری های کبدی و گوارشی با سلول های بنیادی امکان پذیر است
دکتر «مسعود وثوق» در گفت و گو با بنیان خبر داد؛

  درمان بیماری های کبدی و گوارشی با سلول های بنیادی امکان پذیر است

یک عضو عضو دپارتمان سلول های بنیادی مرکز سلول درمانی رویان گفت: تحقیقات بر روی استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های کبدی و گوارشی، در مرحله کارآزمایی بالینی است و هنوز عمومی نشده اما نتایجی که تا به حال به دست آمده بسیار امید بخش است اما به دنبال بهبود طولانی مدت این بیماری هستیم.
امتیاز: Article Rating

در این باره خبرنگار «بنیان» با دکتر «مسعود وثوق» عضو دپارتمان سلول های بنیادی مرکز سلول درمانی رویان گفت وگویی انجام داده است که در پی می آید.

 
-          آقای دکتر لطفا بفرمایید چند وقت است بر روی این طرح کار می کنید؟
 
مطالعات پیشرفته ای برای استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های کبدی و گوارشی در سطح جهانی انجام شده اما این تحقیق در ایران بسیار جوان و نوپا است . در سال 2006 نخستین مقاله درباره این طرح در ایران منتشر شد و در حال حاضر حدود 7 سال است که محققان ما بر روی درمان بیماری های کبدی و گوارشی با سلول های بنیادی  کار می کنند.
 
-    سیر این تحقیق را توضیح دهید؟
 
در فاز نخست از سلول های بنیادی مغز استخوان بیمار، چه سلول های پیش ساز خوانی و چه سلول های مزانشیمی، استفاده کردیم . پس از انجام فرآیندی شامل خالص سازی ، کشت و تکثیر این سلول ها در محیط آزمایشگاه، این سلول ها در بافت یا اندامی که دچار عارضه یا مشکل شده بودند تزریق شد.
 
-  تزریق سلول های بنیادی برای درمان بیماری های کبدی چگونه انجام شد؟
 
ما در گروه 85 نفره ای که مبتلا به بیماری کبدی یا گوارشی بودند تزریق را انجام دادیم. در طول تحقیق، بیمار از درمان های متداولی که برایش انجام می شد محروم نشد و در کنارش تزریق را دریافت کرد. پس از این تحقیق در همه بیماران ، جز یک مورد، هیچ بیماری دچار بدخیمی کبدی نشد و نتایج بسیار مثبت بود.
 
-    با توجه به نتایج مثبتی که این تحقیق داشته ، چرا آن را عمومی نمی کنید؟
 
همان گونه که درمان بسیاری از بیماری ها با تزریق سلول های بنیادی امید بخش بوده ، برای درمان بیماری های کبدی و گوارشی هم نتایج بسیار مثبتی را در بر داشته اما هنوز آن را عمومی نکرده ایم و منتظر هستیم تا نه تنها تزریق در بهبودی این بیماری ها نقش داشته باشد بلکه بتواند آن ها را درمان کند. ما در پی آن هستیم که به این نتیجه برسیم که این سلول ها مانع از فرآیند فیبلروتیک شدن بافت شده یا این فرآیند را کاهش دهد.
 
-          فاز نخست این تحقیق در برگیرنده چه نکات مثبتی برای تیم تحقیقاتی شما بود؟
 
در این مرحله ما به سالم بودن این روش آگاه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که شاید آن یک مورد بیماری هم که دچار بدخیمی کبد شد ، به خاطر تزریق های ما نبوده و علت دیگری داشته است.
 
-          رشد بیماری کبدی در ایران به چه صورت است؟
 
در 10 سال اخیر ،بیماری های کبدی 25 درصد رشد کرده است که این افزایش  به الگوهای رفتاری و اجتماعی مانند عدم فعالیت فیزیکی، مصرف چربی ها، عدم استفاده از میوه و سبزی ،مصرف مشروبات الکلی، استفاده از مواد مخدر، مصرف فست فودها و رژیم های نادرست است.
 
-          از کجا می شود فهمید شخصی دچار بیماری کبد شده و چه علائمی دارد؟
 
علائم این بیماری رنج بسیار وسیعی دارد. ناراحتی های کبدی سیر مزمن و خاموشی دارد و زمانی بیمار متوجه می شود که دچار عوارض شدید و جبران ناپذیری شده است. اما با تست های آزمایشگاهی که با انجام آن می توان به وضعیت بالینی بیمار پی برد می توان متوجه تغییراتی که ممکن است در بافت کبدایجاد شود ، شد.  
 
-          این تحقیقاتی توسط چه کسانی انجام شده است ؟
 
این  کار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه