تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 بهمن 1395
منشا سلولی روی بدخیمی و حساسیت دارویی تومورهای مغزی اثر می گذارد

  منشا سلولی روی بدخیمی و حساسیت دارویی تومورهای مغزی اثر می گذارد

بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما، پیش آگهی بسیار ضعیفی دارند و به همین دلیل هیچ درمان موثری برای آن ها وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای در دانشگاه Uppsala، محققین ارتباط بین نوعی سلولی که تومور از آن منشا می گیرد و رشد و حساسیت دارویی تومور را کشف کرده اند. شناسایی مکانیسم های پشت پرده این ارتباط می تواند در تکوین داروهای موثر برای انواع مختلف گلیوبلاستوما موثر باشد.

گلیوبلاستوما شایع ترین نوع تومور های مغزی در بالغین است که می توان گفت به دلیل این که هتروژنی بسیار بالایی دارد و درمان بسیار موثری برای آن ایجاد نشده است، تقریبا به صورت صد در صد کشنده است. این هتروژنی یا ناهمگونی بین تومورهای مختلف تاحدی به دلیل این حقیقت است که این تومورها می توانند از انواع مختلف سلول های مغزی ایجاد شوند. منشا سلولی تومورها می توان یک سلول بنیادی نابالغ یا یک سلول گلیالی تمایز یافته تر باشد.

برای ایجاد درمان ها موثر برای این سرطان، رسیدن به اطلاعات در مورد این که منشا سلولی چگونه روی ویژگی های سلول و تومور سرطانی اثر می گذارد امری ضروری است. مطالعات متعددی در این زمینه صورت گرفته است که اغلب آن ها از مدل های موشی گلیوبلاستوما استفاده کرده اند، ولی در مطالعاتی که روی نمونه های انسانی صورت گرفته است، منشا سلولی تومور به خوبی شناخته نشده است. در مطالعه ای که در Uppsalaصورت گرفت محققین چندین مدل گلیوبلاستومای بالینی مربوطه در موش را مورد استفاده قرار دادند و دریافتند که تومورهای که از سلول های بنیادی عصبی نابالغ منشا می گیرند در مقایسه با آن هایی که از سلول های گلیالی تمایزیافته تر منشا می گیرند، تکوین سریع تری دارند. این تومورها در مقایسه با تومورهای مشتق از سلول های گلیالی بدخیم تر نیز هستند. مطالعات بیشتر نشان داد که تومورهای مشتق از سلول های بنیادی عصبی حاوی مقادیر بیشتری از سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی نیز هستند. این سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی هستند که دلیل عود مجدد سرطان بعد از شیمی درمانی هستند. در گام بعد محققین نمونه های مربوط به هر نوع تومور را از نظر پروفایل ژنی مورد آنالیز قرار دادند و مشخصه های ژنی تقریبا 200 ژن را شناسایی کردند که بین دو نوع تومور متفاوت بود. زمانی که آن ها فعالیت مشخصه ژنی سلول های گلیوبلاستومایی حدود 60 بیمار مقایسه کردند، دریافتند که شمار زیادی از بیماران را می توان به زیرگروه هایی تقسیم کرد که ارتباط بین فعالیت ژنی، مشخصه های سلولی و منشا سلولی تومور مشابه با آن چه در مطالعه موشی بدست آمده بود را نشان داد. این نشان می دهد که منشا سلولی اثر مستقیمی روی ویژگی های تومورهای انسانی دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه