تاریخ انتشار: شنبه 23 بهمن 1395
رژیم مادر در زمان بارداری می تواند اثرات طولانی مدتی روی فرزندان داشته باشد

  رژیم مادر در زمان بارداری می تواند اثرات طولانی مدتی روی فرزندان داشته باشد

یک رژیم ضعیف طی بارداری می تواند موجب تغییرات زیستی شود که در تمام عمر اثر آن ها روی فرزندان باقی می ماند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در کالج سلطنتی لندن نشان داده اند، زمانی که موش های باردار با رژیم غذایی فاقد پروتئین تغذیه شوند، این امر موجب می شود ک در بیان برخی ژن های جنینی که برای رشد طبیعی موجود ضروری هستند، اختلال ایجاد شود. تاثیر مشکلاتی مانند سوءتغذیه در مراحل اولیه زندگی، می تواند اثرات طولانی مدتی را روی فرد بگذارد. در واقع این مطالعه نشان داده است که کودکان زنان بارداری که دچار سوء تغذیه هستند، ممکن است در مراحل بعدی زندگی شان دچار عوارض منفی شوند.

در مطالعه ای که در کالج سلطنتی لندن صورت گرفت، محققین با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری جدیدا ایجاد شده، نحوه خاموش و روشن شدن ژن های مختلف طی تکوین جنین موش های دچار سوء تغذیه را بررسی کردند. این اولین بار است که چنین اثرات اپی ژنتیکی طی تکوین با استفاده از یک رویکرد تصویربرداری بیولومینسنت مورد بررسی قرار می گیرد. محققین آنزیم های مشتق از کرم شب تاب(لوسیفراز) یا باکتری(بتا گالاکتوزیداز) را به ژن مورد مطالعه شان چسباندند و مشاهده کردند که این ژن ها چگونه زمانی که روشن می شوند، در جنین های موشی می درخشند. در این مطالعه، محققین روی گروهی از ژن ها تحت عنوان ژن های imprinted و یکی از آن ها به نام Cdkn1c فوکوس کردند. ژن های imprinted بسیار جذاب هستند، زیرا هر نسخه از این ژن ها از یکی از والدین به ارث می رسد و معمولا یکی از آن ها فعال می باشد و یکی دیگر از‌ آن ها خاموش می ماند. در مورد Cdkn1c، تنها نسخه مادری فعال باقی می ماند.

با استفاده از تکنیک تصویربرداری جدید، آن ها نشان دادند که اگر یک موش نسخه ای از ژن پدری که خاموش بوده است را حمل کند، این ژن دیده نخواهد شد.  اگر آن ها از رژیم غذایی یا داروها برای فعال کردن مجدد آن استفاده کنند، خواهند دید که این ژن شروع به درخشیدن کرد. محققین انتظار دارند که این روش جدید برای دیدن این که ژن های imprinted شده فعال هستند یا خاموش، برای بسیاری از محققینی که اثرات اپی ژنتیکی را روی بدن ما بررسی می کنند، ارزشمند خواهد بود.

در مجموع محققین دریافته اند که موش هایی که در زمان بارداری با رژیم غذایی ضعیف تغذیه می شوند، فرزندانی را به دنیا می آورند که در آن ها نسخه پدری ژن ها در آن ها فعال باقی خواهند بود. این مطالعه ارتباط واضحی را بین سختی زندگی اولیه و عوارض آن روی زندگی آینده نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه