تاریخ انتشار: دوشنبه 25 بهمن 1395
تخریب تومور از داخل بوسیله سلول های ناقل ویروس

  تخریب تومور از داخل بوسیله سلول های ناقل ویروس

انتقال هدفمند داروها، به طور مستقیم به سلول های سرطانی، رفته رفته تبدیل به روشی متداول شده است که درمان صحیح تر و بی خطرتر سرطان را تضمین می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر محققین توانسته اند گروه خاصی از سلول های ایمنی را خلق کنند که قادر به حمل داروهای بیولوژیک(داروهای مشتق از منابعی مانند ویروس) برای کشتن هدفمند سلول ها و تومورهای سرطانی هستند.

حادثه ای به نام cell-in-cell(سلول درون سلول) وجود دارد که طی آن یک سلول به درون سلول ها دیگر نفوذ می کند و آن را اشغال می کند، این امر به صورت طبیعی نیز در بدن فرد رخ می دهد. برای مثال، فرایندی که به موجب آن مواد مضر و خارجی فاگوسیتوز می شوند یا زمانی که سلول های تومور به سلول های ایمنی حمله می کنند و آن ها را به منظور رشد بیشتر خودشان، می کشند.

در مطالعه ای جدید، توشیوشی فوجیوارا و همکارانش در دانشگاه اوکایامای ژاپن از رفتار cell-in-cell برای طراحی یک سیستم هدف قرار دادن تومور با استفاده از یک رده جدید از سلول های T‌انسانی به نام HOZOT استفاده کرده اند که به طور طبیعی سلول های سرطانی انسانی را هدف قرار داده و به آن ها نفوذ می کنند. رده سلولی HOZOT حاصل هم کشتی سلول های خون بند ناف انسانی با سلول های استرومای موشی است. سلول های HOZOT به درون سلول های توموری نفوذ می کند و آن ها را از داخل مورد حمله قرار می دهد. فوجیوارا تصور داشتند که این سلول ها می توانند به عنوان یک ناقل برای مواد بیولوژیک استفاده شوند.  در این مورد، آن ها یک آدنوویروس(OBP-401/F35) ایجاد کردند که می تواند به طور سریع به درون تومور نفوذ کند و آن را از داخل بکشد. زمانی که سلول های HOZOT‌حامل ویروس برای سلول های سرطان کولون استفاده شد، این حامل های HOZOT، زنده مانی سلول های سرطانی را به میزان قابل توجهی کاهش داد و مانع از تشکیل اسفیرهای توموری شد. مطالعات بیشتر روی موش های توموری نیز نشان داد که بقای موش های تیمار شده با HOZOT به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. هم چنین استفاده از این سلول ها مانع از این می شود که ویروس حمل شونده بوسیله این سلول ها، مورد حمله سیستم ایمنی جانور قرار گیرد. فوجیوارا و تیمش براین باوردند که ویژگی cell-in-cell‌منحصربفرد سلول های HOZOT، پلت فرمی را برای انتقال انتخابی مواد زیستی به درون سرطان انسانی ارائه می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه