تاریخ انتشار: دوشنبه 25 بهمن 1395
رویکردی انقلابی برای درمان گلیوبلاستوما که با سلول های انسانی کار می کند

  رویکردی انقلابی برای درمان گلیوبلاستوما که با سلول های انسانی کار می کند

بدنبال مجموعه ای از پیشرفت ها و موفقیت ها در یکسال اخیر، محققین دانشگاه کارولینای شمالی توانسته اند درمان موثری را برای سرطان مغزی گلیوبلاستوما ارائه کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در گزارشی که محققین این دانشگاه به تازگی ارائه کرده اند توضیح داده اند که چگونه سلول های بنیادی انسانی مشتق از سلول های پوست انسانی، می تواند سرطان مغزی را هدف قرار دهند و بکشند.

سال گذشته دکتر شاون هینگتن و همکارانش با استفاده از تکنولوژی بازبرنامه ریزی سلول های پوستی موش را به سلول های بنیادی تبدیل کردند که می تواند وارد سلول های سرطان مغز شده و آن ها را بکشد. این فرایند طول عمر موش ها را بسته به نوع تومور 160 تا 220 درصد افزایش می دهد. اما در مطالعه ای جدید هینگتن و همکارانش نه تنها نشان داده اند که این تکنیک در مورد سلول های انسانی نیز عمل می کند بلکه این فرایند این قدر سریع نیز هست که بتواند به بیماران کمک کند(بیمارانی که میانگین زمان بقای آن ها 18 ماه بود بعد از دریافت این درمان، میانگین بقای آن ها به بیش از دو سال رسید. هینگتن راز موفقیت این روش را سرعت عمل می داند. وی می گوید تبدیل کردن سلول های پوست به سلول های بنیادی خود هفته ها طول می کشد و بیماران مبتلا به سرطان مغز، نمی توانند هفته ها و ماه ها برای ایجاد  این درمان منتظر بمانند. فرایند جدیدی که هینگتن ارائه کرده است، سلول های بنیادی را به اندازه کافی به صورت سریع و ساده تولید می کند که برای درمان بیماران استفاده شود. کلید این روش درمانی فرایند یا تکنولوژی به نام skin flipping است که سلول های بنیادی عصبی را از سلول های پوستی تولید می کند و به خاطر همین دستاورد جایزه نوبل 2012 را بدست آورد. طی این فرایند سلول های فیبروبلاست پوستی به سلول های بنیادی عصبی تبدیل می شوند که توانایی ذاتی برای وارد شدن به تومورهای مغزی را دارند. به دلیل همین توانایی، محققین آن ها را برای تخریب تومورها نیز مهندسی کردند، به نحوی که این سلول ها قادر به حمل عوامل و داروهای درمانی به تومور و تخریب آن هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه