تاریخ انتشار: یکشنبه 24 بهمن 1395
شناسایی سرنخ های کلیدی برای  تنظیم سلول های استخوان ساز

شناسایی سرنخ های کلیدی برای تنظیم سلول های استخوان ساز

محققین دانشگاه ویسکونزین-مادیسون دو پروتئین را در مغز استخوان شناسایی کرده اند که تنظیم کننده های کلیدی برای سلول های اصلی مسئول ساختن استخوان جدید، محسوب می شوند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که نتایج آن یکی دو روز گذشته منتشر شد، محققین در ویسکونزین مادیسون گزارش کرده اند که پروتئین هایی را شناسایی کرده اند که فعالیت سلول های بنیادی مزانشیمی/ پیش ساز  موجود در مغز استخوان را تنظیم می کنند. این سلول ها در ساختن استخوان و غضروف جدید نقش دارند. این کشف می تواند راه را برای طراحی ایمپلنت هایی که سلول روی آن ها کشت شده است و می توانند جایگزین استخوان از دست رفته یا آسیب دیده شوند، باز کنند.

در واقع در این مطالعه، دکتر لی و تسونگ لین تسای در ویسکونزین مادیسون، یک آرایه پروتئینی سطح بالا را برای شناسایی پروتئین هایی که روی فعالیت سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان اثر می گذارند، انجام دادند. هدف آن ها درک تاثیر گذاری نیچ مغز استخوان روی سلول های بنیادی مزانشیمی بود. در نهایت آن ها دریافتند که ترکیب پروتئین های لیپوکالین-2 و پرولاکتین در کشت های سلولی می تواند پیری سلولی را کاهش داده و آهسته کند. این امر در بیرون از بدن اتفاق افتاد و محققین توانستند سلول ها را سرحال نگه دارند، اما در محیط بدن چه اتفاقی می افتد؟

لی و تسای با موفقیت سلول های انسانی تیمار شده با لیپوکالین-2 و پرولاکتین را به موش هایی که در آن ها نقص استخوانی جمجمه ای ایجاد شده بود، ایمپلنت کردند و مشاهده کردند که این نقص استخوانی با سرعت بیشتری در مقایسه با گروهی که تنها با سلول های بنیادی مزانشیمی تیمار شده بود، ترمیم شد. این مطالعه نشان می دهد که هر چه بتوانیم محیط طبیعی سلول های بنیادی در مغز استخوان را بهتر در کشت های سلولی شبیه سازی کنیم، می توانیم در مهندسی بافت استخوان یا استفاده از این سلول های بنیادی در طب بازساختی موفق تر باشیم.