تاریخ انتشار: دوشنبه 25 بهمن 1395
چگونه ویروس ها وارد روده می شوند؟

  چگونه ویروس ها وارد روده می شوند؟

محققین دانشگاه های پیتزبورگ و واشنگتن در سنت لوئیز، اولین جزئیات را در مورد این که چگونه انتروویروس ها که سالانه دلیل میلیون ها عفونت در سراسر دنیا هستند، ممکن است از طریق روده وارد بدن شوند، ارائه دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، عفونت های انتروویروسی با بیماری هایی مرتبط هستند که می توانند علایم بیماری های مختلف از یک شرایط شبه آنفلوآنزا را گرفته تا التهاب مغزی و قلبی، ناتوانی حاد و حتی مرگ را نشان دهند. انتروویروس ها، کلاسی از ویروس ها هستند که دومین دلیل شایع عفونت های انسانی هستند و بدوا از طریق ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر، لمس کردن سطوح یا از طریق آب و غذای الوده منتقل می شوند.

برخلاف اثر کلی این ویروس ها، بویژه روی سلامت کودکان، اطلاعات اندکی در مورد مسیری که این ویروس ها طی می کنند تا از خلال روده بگذرند وجود دارند و در مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشگاه های پیتزبورگ و واشنگتن، آن ها توانسته اند تا حدی از مکانیسم های دخیل در این فرایند پرده بردارند.

در این مطالعه، محققین سلول های بنیادی را از روده کوچک نابالغ انسانی جداسازی کردند و آنها را به صورت انتروئیدهایی در آزمایشگاه رشد دادند که آن ها را اصطلاحا مینی روده(mini-gut) نیز می نامند. این مینی روده حاوی انواع سلول های مختلف و ساختارهای بافتی که به طور طبیعی در روده انسان وجود دارند می باشد. با استفاده از این مدل مینی روده، آن ها نشان دادند که اکوویروس 11(E11)، موجب القای آسیب های قابل توجهی در انتروئیدها می شود و در نتیجه ورود ویروس به جریان خون از طریق روده آلوده را تسهیل می کند.

این مطالعه اولین شواهد را ارائه می کند که انواع مختلف انتروویروس ها می توانند سلول های مجزایی را درون مجرای معدی روده ای هدف قرار دهد و ممکن است از نظر تاثیرشا در آلوده کردن سلول های روده ای متفاوت باشند. مطالعه ذکر شده نه تنها دیدگاه هایی را در مورد عفونت های انتروویروسی ارائه می کند، بلکه مدل مهمی نیز ارائه می کند که می تواند برای تست کارایی درمان های ضد انتروویروسی در روده نابالغ استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه