تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 بهمن 1395
باز برنامه ریزی in vivo نشانه هایی از جوان سازی مجدد تلومر را القا می کند

  باز برنامه ریزی in vivo نشانه هایی از جوان سازی مجدد تلومر را القا می کند

محققین اسپانیایی در مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا(CNIO) نشان داده اند که طی فرایند بازبرنامه ریزی in vivo، تلومرهای سلولی به دلیل افزایش در تلومرازهای اندوژن گسترده تر می شوند.‌
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مشاهدات محققین در CNIO برای اولین بار نشان می دهد که بازبرنامه ریزی بافت های زنده منجر به فعال شدن تلومراز و طویل شدن تلومر می شود؛ بنابراین یکی از مشخصه های پیری که وجود تلومرهای کوتاه است، معکوس می شود.

در این مطالعه آن ها دریافته اند که زمانی که تمایز زدایی سلولی در موجودات بالغ القا می شود، تلومرها طویل تر می شوند که با جوان سازی مجدد سلول ها همراه است. این طویل شدن تلومرها نشانه صریحی از جوان سازی مجدد سلولی است که برای اولین بار در یک موجود زنده اندازه گیری شد.

در این مطالعه دکتر بالکو و همکارانش از موش های قابل بازبرنامه ریزی استفاده کردند که سلول های این جانوران ترانس ژن، حامل چهار فاکتور یاماناکا(OSKM) است، زمانی که آنتی بیوتیک برای آن ها تجویز می شود، روشن می شوند. با این کار، سلول ها به مرحله شبه جنینی و یک مرحله پرتوانی بر می گردند. طی این فرایند تمایز زدایی، همان طور که گفته شد بر طول تلومرها افزوده می شود که یک مشخصه جوان سازی مجدد سلولی است.

درک بهتر در مورد تغییرات توصیف شده در مورد تلومرها طی بازبرنامه ریزی in vivo و فرایندهای پاتولژیک مانند سرطان، درک ما را در مورد وقایع مولکولی مرتبط با تمایز سلولی و سایر فرایندهای دخیل در پلاستیسیته سلولی افزایش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه