تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 اسفند 1391
کشف پروئتینی که بطور طبیعی از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند

  کشف پروئتینی که بطور طبیعی از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند

مغز انسان دارای یک توانایی ذاتی است که از آن در مقابل اتفاقاتی نظیر سکته محافظت می کند.دانشمندان امیدوارند با تحت کنترل در آوردن این توانایی بتوانند سکته را در مان کنند و از دیگر بیماری هایی که طی آن ها سیستم عصبی تحلیل می روند جلو گیری کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،پژوهشگران دانشگاه Oxford برای  اولین بار نشان داده اند که مغز انسان مکانیزم هایی دارد که می تواند برای محافظت از خود از آن ها استفاده کند و سلول های مغز را زنده نگه دارد.

 
سکته سومین عامل مرگ و میر در انگلستان است و زمانی رخ می دهد که خون رسانی به بخشی ازمغزمختل شود و در نتیجه سلول های مغزی از اکسیژن و مواد غذایی لازم برای انجام درست عملکرد خود محروم مانده و شروع به از بین  رفتن کنند.مرگ سلول های مغزی در عرض چند دقیقه ممکن است اتفاق بیوفتد.این مساله اهمیت شروع سریع درمان برای افراد دچار سکته را نشان می دهد.درمان شامل رساندن سریع بیمار به بیمارستان و و رفع لخته های موجود در مغز به منظور شروع مجدد جریان خون می باشد.
 
 به تازگی محققان دانشگاه Oxford به سرپرستی پروفسور Alastair Buchan  موفق به کشف جدیدی در مورد سکته های مغزی شده اند .   hippocampus یا هیپو کامپ قسمتی از مغز است که حافظه را کنترل می می کند.طبق یافته های این گروه نورون های بخشی از hippocampusقادرند درصورت کمبود اکسیژن زنده بمانند در حالی که سلول های دیگر در سایر مناطق hippocampus می میرند.به دنبال مطالعه ای که در رت ها صورت گرفته است.محققان در یافته اند که پروتئین خاصی به نام hamartin بعد از سکته به سلول ها اجازه  می دهد که در غیاب اکسیژن و قند زتده بمانند و در حالی که در سایر قسمت های hippocampus سلول ها به علت عدم حضور hamartin این امکان وجود ندارد.به گفته پروفسور Buchan اگر در غیاب جریان خون این پروتئین بلوکه شود سلول ها از بین می روند .در نهایت پژوهشگران موفق به شناسایی مکانیزمی شده اندکه از طریق آن پروتئین hamartin عمل کرده و سلول های عصبی را در صورت کمبود انرژی و اکسیژن قدر بعه مقابله با آسیب می کند. آن ها معتقدند شناسایی مکانیزم طبیعی حفاظت از نورون ها احتمال توسعه داروهایی را که اثراتی مشابه با hamartin دارند افزایش می دهد. گام بعدی پیدا کردن مولکول کوچکی است که بتواند به عنوان دارو آن چه را که پروتئین مذکور انجام می دهد ، تقلید کند و سلول های مغزی را در پی بروزسکته زنده نگه دارد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه