تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 اسفند 1391
کورتیزون می تواند خطر پانکراتیت حاد را افزایش دهد

  کورتیزون می تواند خطر پانکراتیت حاد را افزایش دهد

یک مطالعه جدید از موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می دهد که کورتیزون - هورمون مورد استفاده در برخی از داروها - خطر ابتلا به پانکراتیت حاد را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

 

 

 
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  به گفته محققان، آنها نشان دادند که بیماران تحت درمان با کورتیزون در برخی از موارد باید ازاین خطرات آگاه شده و به آنها توصیه شود از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری کنند.
پانکراتیت حاد، شایع ترین بیماری لوزالمعده است و در اثر التهاب ناگهانی پانکراس ایجاد می شود. اکثر بیماران بدون عارضه بهبود می یابند. با این حال در 15 تا 20 درصد از بیماران پیشرفت بیماری به یک بیماری تهدید کننده زندگی منجر می شود. شایع ترین علل این بیماری سنگ کیسه صفرا و مصرف الکل بالا است، اما دریک چهارم از بیماران ابتلا به علل ناشناخته صورت می گیرد.
مطالعات قبلی براساس موارد فردی، ارتباطی را بین پانکراتیت حاد و بعضی از داروها، از جمله ترکیبات حاوی کورتیزون نشان داده اند. کورتیزون درون بدن ناشی از هورمون آدرنال است و مسئول کنترل استرس و تنظیم ریتم شبانه روزی می باشد . شایع ترین فرم آن در انسان کورتیزول (یا هیدروکورتیزون) است. کورتیزون مصنوعی برای درمان تعدادی از بیماریها مانند آسم و بیماری های خود ایمنی (مانند بیماریهای روماتیسمی) استفاده می شود.  
مطالعه حاضر اولین مطالعه سیستماتیک برای نشان دادن ارتباط بین کورتیزون و پانکراتیت حاد است. شش هزار بیمار مبتلا به پانکراتیت حاد در بین سال های 2006 و 2008 با 61،000 فرد سالم مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افراد تحت درمان با قرص کورتیزون ، 70 درصد خطر بالاتری در ابتلا به پانکراتیت حاد دارند. این ارتباط پس از سه روز مصرف دارو مشاهده شد، شواهد نشان می دهد که علت آن کورتیزون بوده و نه خود بیماری تحت درمان.
دکتر امید صدرعضدی نویسنده اصلی این مطالعه  از موسسه کارولینسکا می گوید: "با این حال، هیچ افزایش قابل مشاهده ای در افراد مصرف کننده گازهای کورتیزون مانند اسپری های آسم وجود نداشت. "اما به کسانی که شروع کننده یک دوره از کورتیزون هستند توصیه می شود از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار ، که از عوامل خطر ابتلا به پانکراتیت حاد است، خودداری کنند.
این نتایج در مجله علمی JAMA Internal Medicine منتشر شده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه