تاریخ انتشار: یکشنبه 08 اسفند 1395
نقش هورمون های تخمدان در بیدار کردن سلول های بنیادی  سینه

  نقش هورمون های تخمدان در بیدار کردن سلول های بنیادی سینه

محققین در انستیتو والتر و الیزا هال یک تکنولوژی پیشرفته سلولی، بیوانفورماتیک و تصویربرداری را برای کشف نوعی طویل العمر از سلول های بنیادی در سینه استفاده کرده اند، این سلول ها مسئول رشد غدد پستانی طی بارداری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این سلول های بنیادی جدیدا کشف شده که به هورمون های تخمدانی پروژسترون و استروژن پاسخ می دهند، ممکن است با خطر بالای سرطان سینه مرتبط باشند.

نتایج این مطالعه حاصل، مطالعه ای 20 ساله روی نحوه تکوین سینه از سلول های بنیادی بوده است. پیش از این، دکتر فو و همکارانش در این مرکز سلول های بنیادی سینه ای با زیر مجموعه های خاصی از سلول های بنیادی را شناسایی کرده بودند که عملکردهای متفاوتی داشتند. زمانی که این محققین ژن هایی که در این سلول های بنیادی روشن بودند را تحت نظر قرار دادند، زیرمجموعه ای از سلول های بنیادی را شناسایی کردند که از نظر بیان ژن های کد کننده دو پروتئین تترا اسپنین8 و Lgr5 متفاوت بودند. با مشاهده سطح پروتئین های مذکور روی سطح سلول ها، آن ها توانستند سلول های بنیادی را به سه گروه مجزا تقسیم کنند. این سه گروه از سلول های بنیادی در جاهای متفاوتی از سینه قرار گرفته اند و به طور متفاوتی عمل می کنند.

محققین روی زیر مجموعه ای از سلول های بنیادی فوکوس کردند که سطوح بالایی از تترا اسپنین 8 و Lgr5 را بیان می کردند و در ناحیه پروکسیمال سینه و اطراف نوک سینه قرار داشتند. این سلول های بنیادی به طور طبیعی خفته بوده و در تمام طول زندگی در ناحیه پروکسیمال باقی می مانند. با این حال زمانی که این سلول های بنیادی در معرض پروژسترون و استروژن قرار گرفتند، سلول ها بیدار شده و خیلی سریع به سلول های سینه ای جدید تبدیل شدند.

هم چنین در این مطالعه محققین دریافتند که سلول های بنیادی که سطوح بالایی از تترا اسپنین 8 و Lgr5 را دارند، مشابهت های زیادی با زیر نوعی از سرطان سینه سه گانه منفی داشتند که آن را سرطان های claudin-low‌نیز می نامند. در مقایسه با سایر انوع سرطان های سینه، سرطان های claudin-low‌ شانس عود مجدد زیادی بعد از درمان دارند و منجر به پیش آگهی ضعیف برای بیماران می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه