تاریخ انتشار: شنبه 14 اسفند 1395
تکنیکی جدید که حجم زیادی از سلول های حسی مورد نیاز برای شنوایی را تولید می کند

  تکنیکی جدید که حجم زیادی از سلول های حسی مورد نیاز برای شنوایی را تولید می کند

از دست دادن سلول های مویی گوش داخلی که سلول های حسی هستند که در شنوایی نقش دارند، دلیل اصلی ناشنوایی است. این مشکل حداقل 5 درصد جمعیت جهان را درگیر کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های مویی قادر به ترمیم و بازسازی خودشان نیستند و بنابر دلایلی مانند صدایی بسیار بلند، برخی داروها، عفونت و گاها پیری از بین می روند. در سال 2013 بود که محققین چشم و گوش ماساچوست توانستند سلول های مویی را با موفقیت بازسازی کرده و شنوایی را تا حدی در موش ها احیا کنند. در این مطالعه آن ها سلول های موجود در گوش داخلی را به سلول های مویی تبدیل کردند، با این حال به دلیل راندمان پایین کار، میزان شنوایی احیا شده ناچیز است.

اما در مطالعه ای که اخیرا این محققین انجام داده اند نشان داده اند که می توان سلول های LGR5+ را با تکثیر به حجم بالاتری از منبع سلولی رسانده و سپس آن ها را به سلول های مویی تبدیل کرد. این امر موجب شده است که آن ها در احیای شنوایی برای کسانی که به دلیل از دست دادن سلول های مویی شان ناشنوا شوند، امیدوار شوند. آن ها تنها از یک موش،  بیش از 11500 سلول مویی تولید کردند که در مقایسه با روش قبلی که تنها 200 سلول تولید می کرد، بسیار قابل تامل است.

این محققین دریافته اند که درون گوش داخلی سلول های بنیادی وجود دارد که حاوی پروتئینی به نام Lgr5 هستند و می توان آن ها را در ظروف آزمایشگاهی به سلول های مویی تمایز داد. در واقع این پروتئین در سلول های بنیادی بالغ روده ای نیز وجود دارند و به طور فعال در بازسازی و جایگزینی پوشش روده به صورت هر هشت روز یکبار دخالت دارند. این ویژگی بازسازی کننده، محققین را ترغیب کرد که از پتانسیل آن ها در بازسازی سلول های مویی گوش داخلی استفاده کنند و آن ها توانستند این سلول های Lgr5+ را به سلول های مویی جدید تبدیل کنند. در مطالعاتشان آن ها این سلول های Lgr5+ را از گوش داخلی موش جداسازی کرده و آن ها را درون ظروف آزمایشگاهی کشت داده و ترکیبات دارویی و فاکتورهای رشد را برای تکثیر آن ها استفاده کردند. سپس آن ها را با یک کوکتیل دارویی ثانویه تیمار کردند تا این سلول های Lgr5+ را به جمعیت وسیعی از سلول های مویی تبدیل کنند. این مطالعه منجر به شناسایی ترکیب دارویی اولیه شده است که به تکثیر سلول های Lgr5+ گوش داخلی و سپس تبدیل آن ها به سلول های مویی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه