تاریخ انتشار: یکشنبه 22 اسفند 1395
بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی در کنار فلجی با مشکلات زیاد دیگری نیز دست به گریبان هستند

  بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی در کنار فلجی با مشکلات زیاد دیگری نیز دست به گریبان هستند

فلجی تنها یکی از مشکلات حادی است که بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی با آن مواجه هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای اخیرا بوسیله دکتر بیلر در دانشگاه Loyola و تحت عنوان “Systemic Complications of Spinal Cord Injury” به چاپ رسیده است که برخی مشکلات دیگری که بیماران دچار آسیب نخاعی اشاره دارد. وی در این مطالعه اشاره کرده است که بیماران ضایعه نخاعی در خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پنومونی، لخته های خونی خطرناک، عملکرد نامناسب مثانه، روده و سیستم جنسی، زخم های بستر و درد های مزمن و ... قرار دارند. طبق آمار این مطالعه بیش از  94 درصد بیماران مبتلا به آسیب نخاعی از درد مزمن رنج می برند. این دردها معمولا در اولین سال بعد از آسیب رخ می دهند و رفته رفته از شدت و میزان بروز آن ها کاسته می شود. این امر موجب می شود که بیماران از نظر احساسی نیز تحت تاثیر قرار گیرند و فعالیت های روزانه آن ها مختل شود.

شایع ترین دلایل آسیب های نخاعی را تصادفات وسایل نقلیه(46 درصد)، افتادن از بلندی(22درصد)، خشونت(16 درصد) و آسیب های ورزشی(12 درصد) تشکیل می دهند و مسمومیت الکلی نیز در 25 درصد همه آسیب های نخاعی نقش زیادی بازی می کند. هشتاد درصد آسیب های نخاعی در مردان 15 تا 35 سال رخ می دهد و 53 درصد این آسیب ها تتراپلژی سمت چپ( جزئی یا ملی در بازوها، پاها و تنه) و 42 درصد آن ها پاراپلژی چپ(فلجی جزئی و کلی پاها) است. آمارهای نشان می دهد که هزینه مربوط به درمان و نگهداری بیمار ضایعه نخاعی در سال اول بین 320000 تا 985000 دلار است و طی کل زندگی بیمار هزینه ای نزدیک به 5 میلیون دلار برای وی صرف می شود. در بین افرادی که دچار آسیب شدید شده اند، بیشترین میزان مرگ و میر در همان سال اول رخ می دهد و امید به زندگی برای این افراد نزدیک به 30 سال است. همان طور که اشاره شد بعد از آسیب نخاعی، علاوه بر فلجی، پنومونی و مشکلات تنفسی از عوارض دیگر و شایع این مشکل است. هم چنین بیماران دچار مشکلات دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی، ترومبوز و زخم های بستر و .... نیز می شوند.

در بخش آخر این مطالعه دکتر بیلر درمان های جدید برای آسیب های نخاعی مانند سلول های بنیادی و سلول درمانی، ژن درمانی و تحریک الکتریکی را بسیار امیدوار کننده دانسته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه