تاریخ انتشار: دوشنبه 23 اسفند 1395
استفاده از سلول های بنیادی برای تمیز کردن شریان های مسدود شده

  استفاده از سلول های بنیادی برای تمیز کردن شریان های مسدود شده

از هر 20‌آمریکایی بالای 50 سال، یک نفر دچار بیماری شریان محیطی یا PAD است. این بیماری منجر به مسدود شدن شریان ها در پاها و در نهایت حمله قلبی می شود. در مطالعه ای جدید محققین از سلول های بنیادی برای تمیز کردن این شریان های مسدود شده استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، با وقوع انسداد شریانی، پلاک های تشکیل شده بیمار را در معرض خطر حملات قلبی، سکته و در نهایت قطع عضور قرار می دهند. معمولا، پزشکان برای درمان PAD از استنت ها، آنژیوژنز یا بای پس استفاده می کنند. اما در مطالعه ای جدید محققین سعی کرده اند که از سلول های بنیادی خود فرد برای نجات پاها و به نوعی زندگی اش استفاده کنند.

در این مطالعه محققین مغز استخوان را از لگن بیمار گرفتند و پس از جداسازی سلول های بنیادی آن و تکثیر آن در آزمایشگاه، آن را به پای بیمار تزریق کردند. این سلول ها موجب تشکیل عروق خونی کوچکی را ایجاد کردند که موجب تامین خون اندام حرکتی شد. در این مطالعه شش بیمار از 9 بیماری که دچار انسداد شریانی بودند و مورد سلول درمانی قرار گرفتند، به دلیل رگزایی این سلول ها و پتانسیل آنژیوژنز آن ها، قطع عضو در آن ها اتفاق نیافتاد. شرایط در مورد آن ها به نحوی پیش رفت که بعد از آن درد و کرامپ ها به طور کامل برطرف شد. به نظر می رسد که تزریق سلول های بنیادی موجب می شود که گردش خون ناحیه پاها بهبود یابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه