تاریخ انتشار: شنبه 12 اسفند 1391
اثر داروی آسم بر درمان کهیر مزمن

  اثر داروی آسم بر درمان کهیر مزمن

تحقیقات انجام شده توسط یک تیم بین المللی از محققان نشان داد که تزریق دوز بالای دارویی که به معمول در بیماری آسم استفاده می شود، دردرمان کهیر و بثورات پوستی با خارش شدید بسیار موثر می باشد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از eurekalert، داروی omalizumab که در درمان بیماری آسم استفاده می شود می تواند در درمان کهیر موثر واقع شود. این دارو در55 مرکز پزشکی بر روی 323 نفرکه درمان توسط آنتی هیستامین های استاندارد در آنها برای سرکوب کهیر مزمن ایدیوپاتیک موثرواقع نشد، مورد آزمایش قرار گرفت.
دکتر  Sarbjit Saini پزشک متخصص آلرژی و ایمونولوژیست دانشگاه    Johns Hopkins در این باره گفت : با توجه به این یافته ها بیماران و پزشکان اکنون دارای یک گزینه درمانی سریع ، ایمن و آرام بخش تر از انتی هیستامین ها برای درمان کهیر و بثورات پوستی هستند.
شرکت کننده گان دراین مطالعه ، اکثرا زن و بین سنین 12 و 75 سال بودند که هر کدام به صورت یکی از سه دوز داروی omalizumab و یا دارو نما را دریافت کردند.سپس آنها به مدت 4 ماه تحت نظر و معاینات منظم قرار گرفتند. نه محققان و نه شرکت کنندگان در این مطالعه از میزان دوز دریافتی آگاهی نداشتند.تمام شرکت کنندگان در این آزمایش بیش از 6 ماه از بیماری کهیرمزمن و بثورات پوستی با خارش شدید رنج می بردند.درتمام این افراد خارش شدید بعد از یک هفته کامل استفاده از آنتی هیستامین ها ادامه داشت.
دکتر Saini که از سال 2005 داروی  omalizumab را مورد مطالعه قرار داده است، به این موضوع اشاره می کند که ، کمتر از نیمی از افراد مبتلا به درمان با  آنتی هیسامین های مرسوم پاسخ داده اند.یه گفته وی مطالعه  انجام شده شواهد قابل توجهی را ارئه می دهد مبنی بر اینکه این دارو نه تنها در اولین درمان موثر واقع می شود بلکه نسبت به دیگر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها و سیکلوسپورین که عوارضی مانند فشار خون بالا ، نازک شدن استخوان و حتی عفونت را ایجاد می کنند ،  دارای عوارض کمتری می باشند و تنها عارضه مشاهده شده از مصرف omalizumab سردرد بوده است. هیچ یک از شرکت کنندگان در این مطالعه دچار شوک آنافیلاکتیک و یا فوت نشدند. در برخی از بیماران تورم شدید چشم ، دست و صورت ، لب و گلو باعث ایجاد مشکل تنفس شد که گروهی از محققان آمریکایی و اروپایی با تزریق 300 میلی گرم از داروی  Xolair به سرعت علائم را از بین بردند.
پس از سه ماه در 53 درصد از افراد کهیر تماما رفع شد و در 44 درصد فقط کهیر و خارش ادامه داشت. دوزهای پایین تر از دارو ، یعنی دوزهای 175 میلی گرم  و 75 میلی گرم از دارو و دارونما هیچ اثری را نشان ندادند.البته دوز درمانی لازم برای درمان کهیر با میزان دوز لازم برای درمان آسم متفاوت می باشد.برای درمان کهیر از یک دوز یک نواخت می توان استفاده کرد در حالی که میزان دوز لازم برای درمان بیماری آسم با توجه به وزن بیمار و سطح آنتی بادی های IgE در خون که نقش کلیدی در واکنش های آلرژیک دارند محاسبه می شود.  داروی  omalizumab  برای تاثیر گذاری به IgE آزاد در گردش خون متصل می شود و باعث کاهش گیرنده های IgE سلول های حمل کننده هیستامین در سیستم ایمنی می شود. 
دکتر Saini در این باره گفت : در واکنش های معمول آلرژیک ، مواد حساسیت زا ، مانند : گرده و ذرات گردو غبار به رسپتور های IgE که بر روی سلول های سیستم ایمنی قرار  دارند متصل می شوند.این فرایند به سرعت و به شکل یک موج باعث آزاد شدن هیستامین می شود که یک عامل مهم شیمیایی در تحریک  التهاب می باشد. اما به نظر می رسد که در کهیر مزمن ، آزاد شدن هیستامین به طور خود بخودی صورت می گیرد ، و همچنین حمل ماست سل ها و بازوفیل ها توسط هیستامین غیر طبیعی است.
دکتر Saini در مطالعات آتی اثرات omalizumab بر روی IgE و چگونگی کمک به درمان کهیر مزمن و مکانیسم های این بیماری واثر این  دارو را مورد بررسی قرار خواهد داد.
پایان مطلب / 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه