تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 اسفند 1395
محققین مدل in vivo جدیدی را برای مطالعه سرطان پانکراس تولید کرده اند

  محققین مدل in vivo جدیدی را برای مطالعه سرطان پانکراس تولید کرده اند

محققین دانشگاه اوکایاما در مطالعه ای جدید از ایجاد یک مدل in vivo جدید برای مطالعه تومورهای پانکراسی داکتال آدنوکارسینوما (PDAC) خبر داده اند. این مدل بر سلول های بنیادی پرتوان القایی متکی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تومورهای پانکراسی داکتال آدنوکارسینوما(PDAC)، شایع ترین نوع سرطان پانکراسی هستند که شدیدا به پرتودرمانی و شیمی درمانی مقاومت نشان می دهند. برای مطالعه و درمان این بیماری ایجاد یک مدل موشی برای این تومورها ضروری است. تیمی از محققین در دانشگاه اوکایاما روش جدیدی را برای تولید تومورهای PDAC در in vivo طراحی کرده اند.

در بین سلول های مختلفی که در تومورهای PDAC وجود دارند، سلول های بنیادی سرطانی مسئول شروع ایجاد تومور هستند. محققین با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، رده های سلول های بنیادی سرطانی پانکراسی آزمایشگاهی(CSCcm) را در آزمایشگاه تولید کرده اند که ویژگی سلول های بنیادی سرطانی را نشان می دهد. این رده های سلولی ایجاد شده از iPSCها بعد از پیوند به موش، تومورهایی با فنوتیپ PDAC را نشان می دهند که می توان از آن ها برای مطالعه بروز PDAC و پیشرفت آن استفاده کرد. نکته مثبت این روش این است که نیاز به هیچ گونه دستکاری ژنتیکی ندارد. در واقع تاکنون، مدل های موشی برای مطالعه سرطان پانکراس استفاده می شد که معمولا مهندسی ژنتیک شده بودند.

محققین مدل جدیدشان را برای نشان دادن بحث های پیرامون موتاسیون های تک نقطه ای که اغلب در تومورهای PDAC دیده می شود، استفاده کرده اند. آنالیزهای اولیه نشان می دهد که این موتاسیون ها در رده هایCSCcm مشاهده نمی شوند و در نتیجه ارتباطی با شروع تومور ندارند. اما به مطالعات مبتنی بر این مدل موشی بیشتری نیاز است تا دیدگاه های ارزشمندی را در مورد منشا سرطان پانکراسی ارائه دهد و منجر به درمان نهایی این سرطان شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه