تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 فروردین 1396
بلوک های ساختاری سد خونی-مغزی تهیه شده از سلول های بنیادی انسانی

  بلوک های ساختاری سد خونی-مغزی تهیه شده از سلول های بنیادی انسانی

سد خونی مغزی که فیلتری برای ورود مواد و در تماس قرار گرفتن آن ها با مغز پستانداران است و یکی از شگفتی های طبیعت است. این سد به طور موثری خون موجود در گردش بدن را از مایع مغزی جدا می کند و آن را در برابر باکتری ها و سایر پاتوژن ها مصون می دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مورد سد خونی مغزی چالش های مختلفی وجود دارد، برای مثال آسیب دیدن این سد به دلایلی مانند سکته یا MS‌می تواند عملکرد این سد را مختل کند و از طرف دیگر استفاده از داروها و درمان های مختلف برای هدف قرار دادن اختلالات مغزی خود به دلیل این سد خونی مغزی بسیار مشکل است.

در مطالعه ای جدید محققین ویسکونزین مادیسون سعی کرده اند که این ساختار حیاتی را در شرایط آزمایشگاهی تولید کنند و به رمز و رموز مربوط به آن پی ببرند. آن ها گزارش کرده اند که سلول های بنیادی را به سلول های اندوتلیالی تبدیل کرده اند که کیفیت سد خونی مغزی را دارا است. کیفیت سد خونی مغزی به کیفیت منحصربفرد سلول های اندوتلیالی بستگی دارد که سلول های پوشاننده عروق خونی هستند. در بسیاری از بخش های بدن، سلول های اندوتلیالی مفروش کننده مویرگ ها دارای فضاهای بینابینی هستند که برخی مواد می توانند از بین آن ها عبور کنند.اما در مویرگ های منتهی به مغز، سلول های اتدوتلیالی به صورت بسیار محکم به هم چسبیده اند و یک سد نیمه نفوذ پذیر را ایجاد کرده اند که تنها اجازه عبور برخی از مواد ضروری مانند مواد غذایی و متابولیت ها را می دهد و پاتوژن ها و مواد شیمیایی نمی توانند از این سد انتخابی عبور کنند.

در مطالعه مذکور دکتر سمیرا آذرین که دوره پسا دکتری را در دانشگاه Northwestern می گذارند، هم کیفیت فعال و هم غیر فعال سلول های اندوتلیالی را در ساخت مویرگ های مغز سالم نشان داده است. وی و همکارانش هم سلول های بنیادی جنینی و هم سلول های بنیادی پرتوان القایی را برای تبدیل شدن به سلول های اندوتلیالی تشکیل دهنده سد خونی مغزی القا کردند. استفاده از سلول های القا شده ای که از بیماران با بیماری عصبی خاص گرفته شده اند می تواند در مدل سازی بیماری مختل کننده سد خونی مغزی موثر باشد. از طرف دیگر به دلیل این تولید انبوه این سلول ها ممکن است، می توان از آن ها در غربالگری های وسیع و پیشرفته برای مولکول های با اثر درمانی روی مشکلات عصبی یا شناسایی عوارض جانبی و سمیت عصبی داروهای موجود استفاده کرد.

به طور کلی تولید سد خونی مغزی از سلول های بنیادی می تواند هم شرایط را برای غربالگری های دارویی و تکوین داروهای جدید فراهم کند و هم این که می تواند به شناسایی چگونگی تکوین سد خونی مغزی و زیست شناسی این ساختار حیاتی کمک کند و نشان دهد که چگونه در برخی از اختلالات عصبی این ساختار دستخوش تغییر می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه