تاریخ انتشار: جمعه 04 فروردین 1396
رویکردی جدید که از اولتراسوند(امواج مافوق صوت) برای اندازه گیری مایع درون ریه ها استفاده می کند

  رویکردی جدید که از اولتراسوند(امواج مافوق صوت) برای اندازه گیری مایع درون ریه ها استفاده می کند

تیمی از مهندسین و محققین در زمینه پزشکی راهی را برای استفاده از امواج مافوق صوت برای مونیتور کردن سطح مایع درون ریه ها یافته اند که می تواند روشی بی خطر برای ردیابی میزان پیشرفت در درمان ادم ریوی(مایع موجود در ریه ها) ارائه می کند. ادم ریوی معمولا در بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی اتفاق می افتد. این رویکرد که در رت ها مورد استفاده قرار گرفته است، برای تشخیص اسکار یا فیبروزهای ریوی نیز موثر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از نظر علمی، استفاده از امواح مافوق صوت برای بدست آوردن اطلاعات کمی در مورد ریه بسیار مشکل است، زیرا امواج مافوق صوت قادر به عبور از هوا نیستند و ریه ها معمولا مملو از هوا هستند. اما محققین دانشگاه کارولینای شمالی توانسته اند از ذات منعکس کنندگی کیسه های هوایی ریه ها برای محاسبه مقدار مایعات در ریه ها استفاده کنند. زمانی که امواج مافوق صوت از بدن می گذرند، اغلب انرژی هر موج از طریق بافت عبور می کند. اما برخی از انرژی ها به صورت اکو منعکس می وشند. با مونیتور کردن این اکوها، یک اسکنر مافوق صوت قادر به ایجاد تصویر از بافتی است که امواج از آن می گذرند. همه این اتفاقات ظرف چند هزارم ثانیه اتفاق می افتد.

در مطالعه ای که برای تست این روش صورت گرفت، محققین از بافت ریه رت ها استفاده کردند و محلول سالین را برای تقلید بافت ریوی مملو از مایع به درون آن تزریق کردند. آن ها توانستند با استفاده از این روش، مقدار مایع درون ریه ها را تا حد یک میلی لیتر اندازه گیری کنند. در گام بعدی مطالعه آن ها اختلاف معنی داری را بین ریه های مملو از مایع و ریه های سالم در رت ها مشاهده کردند. آن ها مشاهده کردند که در هر دو ریه میزان نفوذ امواج مافوق صوت بین دو کیسه هوایی بسیار متفاوت است به نحوی که این فاصله در ریه های مملو از مایع حدود 1040 میکرومتر بود و این در حالی بود که این فاصله در ریه های سالم حدود 332 میکرومتر بود. این یافته، از آن جایی که می توان از آن به عنوان معیاری برای تعیین این که یک درمان ادم ریوی چه میزان موثر بوده است، استفاده کرد، بسیار مهم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه