تاریخ انتشار: جمعه 04 فروردین 1396
آغاز یک برنامه ایمنی درمانی سلولی خلاقانه در دانشگاه کارولینای شمالی

  آغاز یک برنامه ایمنی درمانی سلولی خلاقانه در دانشگاه کارولینای شمالی

محققین در مرکز جامع سرطان لینبرگر در دانشگاه کارولینای شمالی با انجام دو مطالعه بالینی، یک ایمنی درمانی سلولی که طی آن سلول های ایمنی خود بیماران برای مبارزه با سرطان شان مهندسی شده است را تست کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مراحل اولیه این ایمنی درمانی سلولی برای بیمارانی بوده است که لنفوماهای هاجکین و غیر هاجکین مبتلا بوده اند و گزینه درمانی مناسبی برای آن ها در دسترس نبوده است و خطر زیادی برای عود مجدد بیماری برای آن ها وجود داشته است.

طی این ایمنی درمانی سلولی، سلول های ایمنی مبارزه  کننده با بیماری به نام سلول های T از خون بیماران جداسازی شده و برای تشخیص سلول های سرطانی بیمار مهندسی ژنتیک می شود. طی این فرایند محققین از یک ویروس مدیفه شده برای وارد کردن DNA به سلول های T استفاده کردند که که سلول های T‌را مجبور می کند که گیرنده ای را بیان کنند که به آن ها اجازه شناسایی و تخریب سلول های سرطانی را می دهد. این سلول های T هیبرید که آن ها را سلول های T گیرنده آنتی ژن کایمرا یا CAR-T cells نیز می نامند، تکثیر و چند هزار برابر شده و مجددا به بیماران تزریق می شوند.

محققین در لینبرگر دانشگاه کارولینای شمالی دو مطالعه بالینی را انجام داده اند که از سلول های T‌مهندسی شده برای تشخیص سلول های توموری بیان کننده مارکر CD30 استفاده کرده اند. در این مطالعات آن ها از این سلول های CAR-T برای مقابله با دو بیمار مبتلا به لنفوماهای هاجکین و غیر هاجکین که به پیوند سلول های بنیادی پاسخ نداده بودند استفاده کردند. این سلول ها ، سلول های CD30 مثبت توموری را شناسایی می کنند و آن ها را از بین می برند.در حال حاضر این برنامه درمانی برای این بیماران موفقیت آمیز بوده است و شرایط بیماران بسیار مناسب به نظر می رسد و نشانه ای از عود مجدد بیماری مشاهده نشده است. در گام بعد این محققین درصد هستند که از این  روش درمانی برای لوکمیای لنفوبلاستی نیز استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه