تاریخ انتشار: جمعه 04 فروردین 1396
شناسایی یکی از عوامل دخیل در بیماری های قلبی مرتبط با دیابت

  شناسایی یکی از عوامل دخیل در بیماری های قلبی مرتبط با دیابت

مطالعه ای جدید نشان می دهد که افزایش قند خون با کاهش سطح پروتئینی به نام IRS-1 همراه است که موجب تکثیر بیشتر سلول های عضلانی صاف و بروز آرترواسکلروزیس می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، بیماران دیابتی معمولا در خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی نیز هستند و برخلاف علم به این مطلب، محققین هنوز نتوانسته اند از زیست شناسی و مکانیسم های پشت پرده دلیل این امر اطلاعات زیادی بدست آوردند. در مطالعه ای جدید محققین در دانشکده پزشکی UNC، پروتئینی به نام IRS-1 که برای تکوین سلول های عضلانی صاف شریان ها و سیاهرگ ها حیاتی است را یکی از فاکتورهای دخیل در این فرایند معرفی کرده اند.

مطالعه ای که اخیرا در مجله Biological Chemistry به چاپ رسیده است نشان می دهد که مقادیر بسیار اندک IRS-1 موجب می شود سلول ها به حالت تمایززدایی شده یا مرحله شبه سلول های بنیادی برگردند و این ممکن است منجر به ساخت پلاک هایی در شریان قلب شود که این عارضه را اصطلاحا آرترواسکلروزیس می نامند که موجب افزایش خطر حمله قلبی، سکته و سایر اشکال بیماری های قلبی می شود.

در بیماران دیابتی که مدیریت خوبی روی قند خود نداشته باشند، با افزایش قند خون، میزان پروتئین IRS-1 کاهش می یابد و این موجب می شود که سلول های عضلانی صاف دیواره عروق دچار یک تکثیر غیر طبیعی می شوند. محققین UNC براین باورند که برای رسیدن به اطلاعات بیشتر نیازمند مطالعات بیشتری است اما به نظر می رسد که مسیر سلولی ممکن است نشان دهد که چگونه قند خون بالا موجب آرترواسکلروزیس در انسان می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه