تاریخ انتشار: شنبه 12 اسفند 1391
خونگیری از بندناف در زایمان سزارین آلودگی کمتری دارد

  خونگیری از بندناف در زایمان سزارین آلودگی کمتری دارد

یک متخصص زنان و زایمان گفت: در زایمان سزارين جفت و بندناف درگیر آلودگی های بعد زایمان نمی شود اما در زایمان واژینال امکان آلوده شدن بندناف هست و آلودگی محیطی منجر به ممانعت از ذخیره سازی نمونه های خون بندناف می شود.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر پرویز قره خانی متخصص زنان و زایمان در گفتگو با بنیان اظهار داشت: با توجه به اینکه سلول های بنیادی خون بندناف را  از قسمتی از بندناف که هنوز متصل به جفت است استخراج می کنند برای  جنین و مادر هیچ خطری ندارد.

وی درخصوص تاثیر نوع زایمان در استخراج بهتر خون بندناف گفت: زایمان از طریق سزارين روشي است که نوزاد از طريق يک برش جراحي که بر روي شکم و رحم مادر داده مي شود انجام می شود لذا خونگیری در این شرایط بهتر است و جفت درگیر آلودگی های بعد زایمان نمی شود اما در زایمان واژینال امکان آلوده شدن بندناف هست و آلودگی محیطی منجر به ممانعت از ذخیره سازی نمونه های خون بندناف می شود.

دکتر قره خانی با بیان اینکه برخی تصور می کنند اگر زایمان طبیعی باشد میزان خون گرفته شده از بندناف بیشتر است تصریح کرد: میزان خونی که از بندناف در زایمان سزارین استخراج می شود تفاوتی با زایمان طبیعی ندارد و حجم خون و سلول های بنیادی آن بستگی به شرایط جسمی مادر و جفت دارد.

وی احتمال بروز لختگی بیشتر در زایمان سزارین را نیز رد کرد و گفت:  قبل از اینکه خون لخته شود، عملیات خونگیری انجام می شود و در زایمان های سزارین جداسازی جفت از بدن وقت کمی میگیرد و لذا این یک تصور اشتباه است و این امر باعث لخته شدن خون نمی شود.

این متخصص زنان و زایمان درباره لزوم نگهداری سلول های بنیادی خون بندناف نیز بیان داشت: فواید احتمالی زیادی مثل درمان سرطان خون و برخی ناهنجاری های خونی به کمک نمونه خون نگهدای شده در شرایط خاص ، برای نوزاد فعلی و شاید سایر افراد ذکر شده و اگرچه برخی درمان های احتمال داده شده در شرایط تحقیقاتی می باشد اما می تواند آینده خوبی داشته باشد.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه