تاریخ انتشار: جمعه 11 فروردین 1396
استفاده از سلول های بنیادی برای پیش بینی سمیت دارویی

  استفاده از سلول های بنیادی برای پیش بینی سمیت دارویی

تیمی از محققین با استفاده از مدل سلول های بنیادی برای غربالگری داروها، یک شاخص ایمنی جدید را برای گروهی معمول از داروهای شیمی درمانی ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از scienceblog، مهارکننده های تیروزین کینازی(TKIs)، کلاسی از داروهای شیمی درمانی هستند که هر روزه بر اهمیت آن ها در درمان سرطان ها افزوده می شود. اما تقریبا همه این TKIها با عوارض جانبی قلبی عروقی همراه هستند و می توانند موجب آریتمی های قلبی و نارسایی قلبی شوند. در حال حاضر ابزار موثری برای پیش بینی سمیت این مهارکننده ها وجود ندارد.

 در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی می توانند برای مدل سازی این امر که چگونه مهارکننده های تیروزین کینازی روی قلب بیماران شیمی درمانی شده اثر می گذارند استفاده کرد.

به این منظور، محققین سلول های بنیادی را از افراد سالم و افراد سرطانی گرفته و آن ها را برای تبدیل شدن به کاردیومیوسیت های قلبی بازبرنامه ریزی کردند. با استفاده از غربالگری های پیشرفته آن ها پاسخ دهی این سلول های قلبی به 21 داروی TKI مورد تصویب FDA را بررسی کردند و شرایطی مانند بقا، پیام رسانی ها و تغییر در توانایی تپیدن آن ها را بررسی کردند. با استفاده از داده های بدست آمده از این مطالعه، محققین توانستند یک شاخص یا ایندکس ایمنی قلبی را تعریف کننده که مهارکننده های تیروزین کینازی را بر مبنای احتمال ایجاد عوارض جانبی شان طبقه بندی می کرد. این ایندکس با سمیت دارویی مشاهده شده در بیماران مرتبط است و می تواند یک سیستم غربالگری را نشان دهد که ابزاری بالقوه در پیش بینی سمیت این داروها، قبل از تجویز خواهد بود. مطالعات بیشتر با مقایسه ژنوم بیمارانی که ممکن است متحمل عوارض دارویی مانند آرترواسکلروزیس شوند و آن هایی که این احتمال در آن ها وجود ندارد، می تواند منجر به پیش بینی های دقیق تری شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه