تاریخ انتشار: یکشنبه 13 فروردین 1396
چگونه گورخرماهی از آسیب های نابینایی ریکاوری می یابد

  چگونه گورخرماهی از آسیب های نابینایی ریکاوری می یابد

محققین دانشگاه واندربیلت کشف کرده اند که در گورخرماهی سطح کاهش یافته نوروترانسیمیتر گاما آمینو بوتیریک اسید به شبکیه پیام می دهد تا سلول های بنیادی تولید کند. این یافته ها نشان می دهد که چگونه گورخرماهی بعد از آسیب بازسازی می کند و می تواند به احیای بینایی در افراد نابینا کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سال ها محققین بینایی، برای درک ظرفیت بازسازی شبکیه به مطالعه گورخرماهی پرداخته اند. گورخرماهی براحتی از آسیب هایی که در انسان موجب نابینایی دائم می شود، بهبود می یابد. مطالعات اولیه در گورخرماهی منجر به این ایده شده است که سلول های شبکیه در حال مرگ سیگنال هایی را آزاد می کنند که موجب می شود سلول های پشتیبان در شبکیه به نام گلیای مولر تمایز زدایی می کنند و به یک مرحله شبه بنیادی می روند تا تکثیر یابند.

با این حال، مطالعات اخیر در مغز و پانکراس موش  ها نشان می دهد که نوروترانسمیتر گابا ممکن است نقش مهمی در بازسازی داشته باشد که این نقش جدای از نقشی است که نوروترانسمیتر در پیام رسانی عصبی بازی می کند. محققین با مطالعه هیپوکامپ پرداختند و دریافتند که گابا در تنظیم فعالیت سلول های بنیادی عصبی نقش دارد. زمانی که سطح گابا بالاست، سلول های بنیادی خاموش می مانند و اگر سطح گابا کاهش یابد، سلول های بنیادی شروع به تقسیم می کنند.

بر مبنای این یافته ها، دکتر پاتون و همکارانش پیشنهاد کردند که ممکن است گابا در پاسخ بازسازی شبکیه گورخرماهی دخیل باشد. برای تست این نظریه، پاتون، پاتون و همکارانش مهارکننده های گابا را به چشم آسیب ندیده گورخرماهی تزریق کردند و دریافتند که ماهی یک پاسخ بازسازی کننده داد که شامل تمایز زدایی سلول های گلیای مولر و تکثیر آن ها بود. برعکس، افزایش سطح گابا بعد از القای آسیب شبکیه، تکثیر گلیاهای مولر تمایز زدایی کرده را سرکوب کرد. این یافته ها این نظریه که پیام رسانی گابای کاهش یافته، سیگنالی برای بازسازی شبکیه گورخرماهی است را تقویت می کند. در گام بعد این محققین در صدد هستند که بررسی کنند آیا می توان با تغییر پیام رسانی گابا در شبکیه سایر گونه ها مانند موش، یک پاسخ بازسازی کننده را در آن ها تحریک کرد یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه