تاریخ انتشار: جمعه 11 فروردین 1396
یک تست خون جدید می تواند به تشخیص و جایابی سرطان در شروع آن کمک کند

  یک تست خون جدید می تواند به تشخیص و جایابی سرطان در شروع آن کمک کند

زیست شناسان و مهندسین دانشگاه کالیفرنیا، یک تست خون جدید را را طراحی کرده اند که می تواند سرطان و جایگاه آن را در بدن تشخیص دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این تست خونی می تواند راهی را برای تشخیص زودهنگام سرطان و بدون این که نیاز به روش های تهاجمی مانند گرفتن بیوپسی باشد، ارائه دهد. تست های خونی سرطان از طریق غربالگری DNAی آزاد شده بوسیله سلول های توموری در حال مرگ انجام می شود. این تست ها در تشخیص ردپایی از DNA توموری در خون بیماران سرطانی امیدوار کننده نشان داده اند. با این حال، این تست ها نشان نمی دهند که سرطان در کجا قرار گرفته است و شناسایی محل سرطان برای تشخیص اولیه بسیار حیاتی است.

در این مطالعه ژانگ و همکارانش نشانه های جدیدی را در خون شناسایی کرده اند که می تواند هم در تشخیص سلول های توموری و هم جایی که آن ها هستند کمک کند. زمانی که یک تومور شروع به فرا گرفتن بخشی از بدن می کند، در رقابت با سلول های طبیعی بدن برای گرفتن مواد غذایی و فضا قرار می گیرد و طی این فرایند آن ها را می کشد. سلول های طبیعی همان طور که در حال مرگ هستند، DNAشان را به درون جریان خون آزاد می کنند و این DNA‌می تواند بافت آسیب دیده را شناسایی کند. روش غربالگری برای یک مشخصه خاص DNA، شامل هاپلوتیپ های متیلاسیون CpG است که حاکی از اضافه شدن گروه های متیل به چندین توانی CG مجاور در یک مولکول DNA است. هر بافت در بدن می تواند بوسیله یک مشخصه منحصربفرد از هاپلوتیپ متیلاسیون است. برای رسیدن به این روش جدید، محققین پایگاه داده مربوط به الگوهای متیلاسیون کامل CpG در 10 بافت طبیعی مختلف(کبد، روده، کولون، شش، مغز، کلیه، پانکراس، طحال، معده و خون) را درکنار یکدیگر قرار دادند. هم چنین آن ها نمونه های توموری و خونی بیماران سرطانی را آنالیز کرده و پایگاه داده ای از مارکرهای ژنتیکی خاص سرطان را در کنار یکدیگر قرار دادند. آن ها سپس نمونه های خونی مربوط به افراد مبتلا به تومور یا سالم را غربالگری کردند و به دنبال سیگنال های مارکر سرطانی و الگوهای متیلاسیونی خاص بافت گشتند و به نتایجی رسیدند که می تواند در تشخیص،شروع و جایگاه سرطان در بافت های مختلف کمک کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه