تاریخ انتشار: یکشنبه 13 فروردین 1396
ژن درمانی برای مبارزه با سرطان خون

  ژن درمانی برای مبارزه با سرطان خون

یک ژن درمانی آزمایشگاهی که سلول های خونی خود بیماران را به کشنده های سرطان تبدیل می کند در یک مطالعه بالینی بسیار موفقیت آمیز نشان داده است، به نحوی که یک سوم از بیماران لنفومایی بعد از این ژن درمانی هیچ گونه علایمی از بیماری را نشان نداده اند و به طور کلی در 82 درصد بیماران، تومورها چروکیده شده و اندازه و میزان آن ها به نیم کاهش یافته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کمپانی کالیفرنیایی Kite Pharma‌در رقابت با کمپانی نوارتیس توانست موافقت لازم برای استفاده از CAR-T cell‌درمانی را در آمریکا کسب کند. این اولین ژن درمانی تایید شده در جهان است.

این CAR-T cell‌ درمانی شامل فیلتر کردن خون بیماران برای برداشتن سلول های T کلیدی سیستم ایمنی و تغییر دادن آن ها در آزمایشگاه برای داشتن ژنی است که سرطان را هدف قرار دهد. این سلول ها در نهایت مجددا به بیمار برگردانده می شوند. بیمارانی که در این مطالعه تحت درمان قرار گرفتند، مبتلا به یکی از سه نوع لنفومای غیر هاجکین بودند که هیچ درمانی برای آن ها موثر واقع نشده بود. میانگین بقای چنین بیمارانی معمولا شش ماه است. اما بعد از این CAR-T cell‌ درمانی، بیماران زندگی طویل تری داشته اند به نحوی که تا کنون که 9 ماه از درمان آن ها می گذرد، بیش از نیمی از آن ها هنوز زنده هستند. شش ماه بعد از تیمار، 41 درصد بیماران هنوز هم پاسخ نسبی را درمان می دهند(اندازه تومورها در آن ها به نیم کاهش یافته است) و در 36 درصد دیگر بهبود کامل حاصل شده است و نشانه ای از بیماری مشاهده نمی شود. این نتیجه بسیار خارق العاده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه