تاریخ انتشار: یکشنبه 13 فروردین 1396
هدف قرار دادن سلول های بنیادی  تاثیر درمان ها را افزایش می دهد و از متاستاز جلوگیری می کند

  هدف قرار دادن سلول های بنیادی تاثیر درمان ها را افزایش می دهد و از متاستاز جلوگیری می کند

کارسینومای سلول های سنگفرشی سر و گردن(HNSCC)، شکلی بسیار تهاجمی از سرطان است که به وفور به گره های لنفی گردنی نیز متاستاز می دهد. در حال حاضر سیس پلاتین داروی استانداری است که برای افراد مبتلا به این سرطان استفاده می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، بیش از نیمی از افرادی که سیس پلاتین را دریافت می کنند به این دارو مقاومت نشان می دهند و دچار عود مجدد سرطان می شوند. نرخ بقای پنج ساله در این بیماران پایین است و محققین دلیل و مکانیسم های پشت پرده مربوط به سرطان کارسینومای سلول های سنگفرشی سر و گردن(HNSCC) را نمی دانند و درک این مکانیسم ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. محققین UCLA، سلول های بنیادی سرطانی را مسئول تشکیل و تکوین تومور می دانند و با توجه به خودنوزایی شدیدی که نشان می دهند، به درمان های سرطانی نیز پاسخ نمی دهند. این سلول ها در کارسینومای سلول های سنگفرشی سر و گردن نیز یافت شده اند و این موجب شده است که محققین به دنبال استراتژی درمانی بهینه برای هدف قرار دادن آن ها باشند.

به این منظور دکتر نو- هی- پارک و تیمش در UCLA، مدل موشی را برای این نوع سرطان ایجاد کردند که به آن ها اجازه شناسایی سلول های بنیادی سرطانی نادر در کارسینومای سلول های سنگفرشی سر و گردن و با استفاده از ردیابی رده ای سلول ها را می داد. این روش می تواند همه اخلاف حاصل از تقسیم یک تک سلول را نشان دهد. محققین دریافتند که سلول های بنیادی سرطانی، پروتئین سلول های بنیادی به نام Bmi1 را بیان می کنند و در آن ها سطح افزایش یافته ای از AP-1 وجود دارد که یک فاکتور رونویسی است که بیان چندین ژن مربوط به سرطان را کنترل می کند. بر مبنای این یافته ها، آن ها استراتژی های درمانی مختلف را برای درمان این سرطان تست کردند. و مشاهده کردند که ترکیب هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطانی و کشتن توده توموری که حاوی سلول های با تکثیر بالا است با داروهای شیمی درمانی می تواند منجر به نتایج بهتری شود. هم چنین این محققین دریافتند که سلول های بنیادی سرطانی تنها مسئول تکوین کارسینومای سلول های سنگفرشی نیست بلکه آن ها مسئول متاستاز به گره های لنفی گردنی نیز هستند.

این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که هدف قرار دادن توده توموری در حال تکثیر و سلول های بنیادی سرطانی خفته با ترکیب درمان های موثر برای مهار رشد تومور و مهار متاستاز می تواند در مورد موش موفقیت آمیز باشد. به نظر می رسد که دستاوردهای این مطالعه در مورد تومورها جامدی مانند سرطان کولون و سینه که معمولا به گره های لنفی متاستاز می دهند موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه