تاریخ انتشار: دوشنبه 14 فروردین 1396
سرنخ هایی جدید در مورد دلایل بیماری نورون های حرکتی و بیماری پارکینسون

  سرنخ هایی جدید در مورد دلایل بیماری نورون های حرکتی و بیماری پارکینسون

محققین دانشگاه Bath توانسته اند اطلاعات بیشتری را در مورد یک پروتئین که از دلایل بیماری مخرب عصبی ALS و بیماری پارکینسون است بدست بیاورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آنژیوژنین(angiogenin)، پروتئینی است که در مغز و طناب نخاعی وجود دارد و مانع از مرگ نورون ها می شود. جهش در این پروتئین اثر عمیقی را بیمارانی می گذارد که از ALS و پارکینسون رنج می برند و تصور می شود که نقش کلیدی در پیشرفت این بیماری ها داشته باشد. بیماری های ALS‌و پارکینسون با ضعف پیشرونده و آتروفی عضلانی شروع می شوند و با پرش های عضلانی و اسپاسم همراه هستند. این بیماری ها بیش از 130000 نفر را در بریتانیا مبتلا کرده اند.

تیمی از محققین علوم سلولی در بریتانیا تصاویر سه بعدی را از 11 ورژن جهش یافته آنژیوژنین تولید کرده اند تا ببینند که این موتاسیون ها چگونه ساختار مولکول را تغییر می دهند و به عملکرد آن آسیب می رسانند.

این محققین اثرات عملکرد نامناسب این پروتئین روی نورون های مشتق از سلول های بنیادی جنینی را در آزمایشگاه بررسی کردند. آن ها دریافتند که برخی از این موتاسیون ها مانع از انتقال این  پروتئین به هسته سلول ها می شوند، فرایندی که برای انجام عملکرد صحیح سلولی حیاتی است. هم چنین این موتاسیون ها مانع از تولید گرانول های استرسی می شوند که یک مکانیسم دفاعی طبیعی است که در شرایط هیپوکسی ایجاد می شود. پروفسور Acharya، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید ما امیدواریم که جامعه علمی بتواند از این اطلاعات جدید برای طراحی داروهای جدیدی که بتوانند به صورت اختصاصی به پروتئین ناقص بچسبند استفاده کنند و بدین ترتیب از بدن در برابر اثرات مخرب این پروتئین جهش یافته محافظت کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه