تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 فروردین 1396
پلت فرمی جدید برای کشت سلول های بنیادی

  پلت فرمی جدید برای کشت سلول های بنیادی

تیمی از محققین ژاپنی، پلت فرم جدیدی را برای کشت سلول های بنیادی پرتوان انسانی ارائه کرده اند که در مقایسه با روش های پیشین به صورت کنترل شده تر هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال های اخیر سلول های بنیادی پرتوان انسانی، امیدواری های زیادی را در زمینه مهندسی بافت، طب بازسازختی و درمان های مبتنی بر سلول ایجاد کرده اند. در این محیط محیط پیرامون سلول ها نقش مهمی را تعیین این که این سلول ها به چه بافتی تبدیل می شوند بازی می کند. با این حال درک این برهمکنش ها به دلیل فقدان ابزار مناسب برای شبیه سازی آن ها در مقیاس واقعی، ممکن نبوده است. اما آرایه ریز محیط سلولی مصنوعی بخش بندی شده(MACME) شرایط کشت سلولی را به صورت مقیاس های بسیار کوچک در می آورد و سلول های بنیادی در ردیف هایی از ریز چاهک های حاوی محیط کشت سلولی، کشت داده می شوند. این در حالی است که درون این ریز چاهک ها نانوفیبرهایی وجود دارند که ساختار پیرامون سلول ها در شرایط طبیعی را شبیه سازی می کنند.

این محققین در دانشگاه کیوتو، طیف وسیعی از مواد نانوفیبری با تراکم های مختلف، ریز چاهک ها با ارتفاع های مختلف و تراکم های سلول های بنیادی مختلف را برای تعیین بهترین ترکیب که موجب تکثیر هر چه بیشتر سلول های بنیادی پرتوان شود تست کرده اند. آن ها این سلول ها را با مارکرهای فلورسنس متعددی رنگ آمیز کردند و از یک میکروسکوپ برای مشاهده رفتار سلول ها(مردن، تکثیر یا تمایز) استفاده کردند.

آنالیزهای آن ها نشان داد که نانوفیرهای ژلاتینی درون چاهک های با اندازه متوسط که یک شرایط کشت سلولی با تراکم متوسط را ایجاد می کنند، بهترین محیط برای ادامه تکثیر سلول های بنیادی هستند. در واقع تعداد و تراکم سلول های مجاور شدیدا روی بقای سلول ها اثر می گذارد.

این آرایه یک رویکرد قوی و بهینه را برای درک این که ریزمحیط چگونه روی عملکردهای سلولی اثر می گذارد و آن را تنظیم می کند اراده می کند. آرایه MACME می تواند به طور قابل توجهی هزینه های مربوط به استفاده از ابزارهای فعلی را پایین بیاورد که تا حد زیادی می تواند به دلیل حجم بسیار اندک محیطی باشد که در مقایسه با شرایط کشت معمولی نیاز دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه