تاریخ انتشار: شنبه 12 اسفند 1391
محققان ایرانی دقت روش‌های تصویربرداری شناسایی سرطان را افزایش دادند
با ارائه ماده‌ای جدید؛

  محققان ایرانی دقت روش‌های تصویربرداری شناسایی سرطان را افزایش دادند

طرح تصویربرداری مغناطیسی بر اساس نانوذرات گادولینیوم و ردیابی سلولهای سرطانی، در صورت حمایت، ثبت جهانی می‌شود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان  دکتر نادر ریاحی عالم، برگزیده بخش پژوهش چهاردهمین جشنواره ابن سینا با اشاره به موضوع مورد مطالعه خود اظهار کرد: طرح تحقیقاتی ما در مورد یک ماده کنتراست زای جدید و کاربردی در تصویربرداری و ام آر آی است که در مقایسه با یک داروی مرسوم و مورد استفاده در این رابطه موسوم به مگنویس که بیشتر استفاده خارج سلولی دارد، طراحی و اجرا شد.
 
مجری طرح پژوهشی ارزیابی خواص یک ماده کنتراست جدید تصویربرداری تشدید مغناطیسی بر اساس نانو ذرات گادولینیوم با پوشش نانو مواد جهت مسیریابی سلولها با معرفی این طرح گفت: در این طرح یک نانوذره مغناطیسی برای تصویربرداری M.R.I بر پایه گادولینیوم اشاره شده که باعث می شود تصویر حاصل روشن‌تر از سایر نانوذرات مغناطیسی مانند آهن باشد.
 
وی در تشریح مزایای این ماده کنتراست زا، افزود: طرح نانوذره‌ی مغناطیسی مورد بررسی ما، سیگنال روشن با قابلیت استفاده درون سلولی است که در ردیابی درون سلولی برای آشکارسازی زودرس سرطان پستان در غدد لنفاوی زیر بغل کاربرد دارد.
 
ریاحی با اشاره به موفقیت های این طرح مطالعاتی اظهار کرد: تا این مرحله از بررسی که در فاز حیوانی است موفق به انتشار شش مقاله ISI و همچنین ارائه نتایج در کنفرانس های بین المللی متعدد شده ایم.
 
وی با بیان این که حدود شش سال است که این طرح در دست انجام بوده و مراحل پیشرفت خود را طی کرده است، گفت: چندین دانشجوی مقطع فوق لیسانس و Ph.D در این طرح شرکت داشتند و فارغ التحصیل شدند.
 
این متخصص فیزیک پزشکی با بیان این که به دنبال توسعه استفاده از این ماده کنتراست زا در ردیابی سایر سلولهای سایر سرطانها است، ادامه داد: درحال حاضر در دنیا به دنبال موادی هستند که با استفاده از‌آن بتوانند به درون سلولها نفوذ کرده و تصویر برداری مولکولی انجام دهند.
 
به گزارش ایسنا برگزیده بخش پژوهش چهاردهمین جشنواره ابن سینا خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جز نانوذره مغناطیسی آهن که سیگنال آن تاریک است و در موارد کمی به کار گرفته شده از نانوذره گادولینیوم به شکل کاربردی استفاده نشده است.
 
وی گفت: در صورت حمایت از این پروژه، می توانیم به صورت سازمان یافته این پروژه را پیش ببریم و در دنیا برای اولین بار آن را به نام ایران ثبت کنیم.
 
ریاحی در پایان سازماندهی و حمایت مالی را مهمترین عامل توسعه پژوهش دانست و اظهار امیدواری کرد به کمک شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، بتوان پژوهشگران را در جای مشخصی گرد هم آورد و از آنها حمایت کرد تا پژوهش های مقطعی آنها در قالب مجموعه‌ای پیوسته به نتیجه‌ای کاربردی ختم شود.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه