تاریخ انتشار: دوشنبه 21 فروردین 1396
اثر تکوین جنینی سلول های بنیادی عصبی روی ظرفیت بازسازی عصبی در مراحل بعدی زندگی

  اثر تکوین جنینی سلول های بنیادی عصبی روی ظرفیت بازسازی عصبی در مراحل بعدی زندگی

بیماری های تخریب کننده عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون و هم چنین سکته و سایر انواع آسیب های مغزی ترومایی منجر به مرگ سلول های عصبی در مغز می شود. از آن جایی که مغز پستانداران تنها در برخی مناطق محدود، قادر به جایگزینی سلول های از دست رفته است، چنین مرگ های مربوط به سلول های عصبی اغلب به صورت دائمی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های مسئول نورون زایی در مغز بالغ، سلول های بنیادی بالغ عصبی نام دارند اما در مورد منشا تکوینی آن ها اطلاعات اندکی در دست است. در مطالعه ای جدید دکتر ماگدالنا گوتز در  انستیتو تحقیقات سلول های بنیادی مونیخ نشان داده است که  مدل تقسیم سلول های بنیادی اثر عمیقی روی تعداد سلول های بنیادی عصبی بالغی دارد که طی تکوین جنینی شکل می گیرند.

سلول های عصبی از پیش سازهایی به نام سلول های بنیادی عصبی تکوین می یابند که در طی تکوین جنینی در تعداد زیاد تولید می شوند. با این حال، در مغز پستانداران بالغ، تعداد اندکی از این پیش سازها تحت عنوان سلول های بنیادی عصبی بالغ باقی مانده است که قادر به تولید سلول های عصبی جدید است. به منظور تعیین این که چه چیزی این سلول ها را قادر می سازد که ویژگی بنیادینگی شان را حفظ کنند، دکتر گوتز و همکارانش نگاه دقیق تری به سلول های بنیادی عصبی در جنین های موش در حال تکوین به نام سلول های گلیای شعاعی(RGCs) انداختند. سلول های گلیای شعاعی زوائد طویلی را شکل می دهند که در امتدا محور رأسی-قاعده ای نورواپی تلیوم کشیده می شود و هسته آن ها تا سطح رأسی کشیده می شود و در تماس با مایع درون بطنی قرار می گیرد. زمانی که سلول های گلیای شعاعی تقسیم می شوند، برخی از سلول های دختری به صورت سلول های گلیای شعاعی در می آیند که قابلیت خودنوزایی دارند. این سلول ها که خودنوزایی شان را حفظ می کنند به صورت سلول بنیادی باقی می مانند و منبع سلول های بنیادی عصبی موجود در برخی از مناطق مغزی می شوند و دیواره های جانبی بطن را در مغز بالغ نیز شکل می دهند. سلول های عصبی که از سلول های بنیادی عصبی بالغ منشا می گیرند، بعدا به پیاز بویایی مهاجرت می کنند که یکی از مناطقی است که در آن سلول های عصبی جدید با مغز بالغ در تماس قرار می گیرند و به نوعی ادغام می شوند. در ادامه نیز آن ها نشان داده اند که جهت گیری نقشه تقسیم سلول های پیش ساز جنینی اثر بزرگی روی تولید سلول های بنیادی عصبی بالغ دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه