تاریخ انتشار: دوشنبه 21 فروردین 1396
عروق خونی بازبرنامه ریزی شده، پراکنش سرطان را افزایش می دهند

  عروق خونی بازبرنامه ریزی شده، پراکنش سرطان را افزایش می دهند

عروق خونی نقش حیاتی را در رشد و پراکنش سرطان بازی می کنند. سلول های پوشاننده سطح داخلی عروق خونی(سلول های اندوتلیالی) و سلول های سرطانی در تماس نزدیک با هم هستند و روی یکدیگر اثر متقابلی می گذارند. در مطالعه ای جدید محققین در دانشگاه هایدلبرگ به بررسی این برهمکنش ها پرداخته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر فیشر و همکارانش در دانشگاه هایدلبرگ به طور جالبی سطوح بالایی از شکل فعال شده از مولکول پیام رسان Notch را در عروق خونی تومورها یافته اند. آن ها در سلول های اندوتلیالی عروق تومورهای ریوی، سینه و کولون سطح قابل توجه بالایی از گیرنده فعال شده این مولکول را در مقایسه با اندام های سالم مشاهده کرده اند. آن ها مشاهده کرده اند که سطوح بالای فعالیت Notch در اندوتلیوم تومور نشان دهنده قدرت پراکنش بیشتر سرطان و پیش آگهی ضعیف آن برای بیماران است.

فعال شدن پروتئین گیرنده Notch بوسیله لیگاندش، یک مسیر ارتباطی برای تبادل سیگنال بین سلول های مجاور است. در بالغین، پروتئین های سیگنالینگ Notch علاوه بر فعالیت های بیشماری که دارند در تنظیم سلول های بنیادی خونی نیز دخیل هستند. این مطالعه نشان داده است که فعال شدن Notch موجب می شود که سلول های اندوتلیالی تولید مولکولی تماسی به نام VCAM1 را افزایش می دهند. این پروتئین موجب می شود که سلول های سرطانی به دیواره عروق بچسبند و از این عمل برای پراکنش بیشتر استفاده کنند. در نهایت Notch‌فعال شده موجب می شود که سلول های اندوتلیالی پیام رسان های شیمیایی را تولید می کنند که سلول های ایمنی پیش برنده توموری را به سمت تومور فرا بخوانند.

در مجموع، این دستاوردها تصویر واضحی را نشان می دهد: سلول های توموری پراکنش شان در بدن را از طرق مختلف و با فعال شدن Notch‌پیش می برند که در واقع موجب بازبرنامه ریزی سلول های اندوتلیالی برای اهداف تهاجمی شان است. به نظر می رسد که بلوک کردن مولکول تماسی VCAM1 با یک آنتی بادی می تواند منجر به کاهش متاستاز شود و میزان تهاجم سلول های ایمنی پیش برنده سرطان را کاهش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه