تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند 1391
کشف عملکرد ژنJmjd3 در ایجاد سلول های پرتوان القایی

  کشف عملکرد ژنJmjd3 در ایجاد سلول های پرتوان القایی

حذف یک سد ژنیتیکی می تواند کارایی تبدیل سلول های بالغ به سلول های بنیادی رابین 10 تا 30 بار افزایش دهد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،کشف شش سال پیش دانشمندان  مبنی بر این که می توان سلول های بالغ را به سلول های پرتوان القایی یا  inducible pluripotent stem cells( iPSCs) تبدیل کرد، این رویا را تحقق می بخشد که سلول های فرد بیمار مجددا برنامه ریزی شده ، سلول های iPSC فرد را بسازند و در طب ترمیمی مورد استفاده قرار گیرند.
اما به گفته  دکتر Rongfu Wang  سرپرست یک گروه تحقیقاتی  که یافته های خود را درنشریه Cell ارائه کرده اند، می گوید کارایی این نوع برنامه ریزی مجدد بسیار پایین است و مانع کاربرد بالینی آن می شود. این پژوهشگران پروتئینی را شناسایی کرده اند که توسط ژنی به نام Jmjd3 ( یاKDM6B) کد شده و به عنوان مانعی در فرایند تبدیل سلول ها به سلول های بنیادی عمل می کند . Jmjd3 در بسیاری از فرایند های زیستی  مانند بلوغ سلول های عصبی و تمایز سلول های ایمنی دیده می شود.
این تیم تحقیقاتی برای اولین بار نقش Jmjd3 را در مهار فرایند برنامه ریزی مجدد سلول شناسایی کرده اند.آن ها دریافته اند که از کار انداختن یا حذف این ژن در فیبروبلاست موش برای افزایش قابل توجه راندمان برنامه ریزی مجدد سلول کافی است. طی تحقیقات آن ها موفق به کشف دو عملکرد جدید این ژن نیز شده اند. Jmjd3 به تنظیم رشد سلول و پیری آن کمک می کند و پروتئین هسته ای دیگری به نام PHF20 را نیزغیر فعال می کند. پروتئین اخیر جهت برنامه ریزی مجدد سلول الزامی است و در غیاب آن سلول های پر توان القایی ایجاد نخواهند شد. بنابراین خاموش شدن این ژن مانند زدن دو هدف با یک تیر است.
ممکن است Jmjd3 تنها مانع ژنیتیکی تبدیل سلول های بالغ به سلول های بنیادی نباشد. حذف چندین مانع ژنیتیکی در آینده می تواند در مورد بیماران به افزایش کارایی برنامه ریزی مجدد سلول و کاربرد بالینی سلول های حاصل منجر شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه